Dwa krótkie zadania. Daje naj. Proszę o wszystkie obliczenia.

1. W ciągu roku cenę pewnego telewizora obniżono trzykrotnie po 10%. Jaka była początkowa cena, jeśli obecna wynosi 729 zł ?

2. Cenę materiału podwyższono o 30 %. Po miesiącu nową cenę obniżono o 30 %. O ile procent cena końcowa jest mniejsza od ceny początkowej ?

2

Odpowiedzi

2010-04-06T18:45:44+02:00
ZAD1.
x - cena przed obniżką

0,9 * 0,9 * 0,9 * x = 729 zł - cena po obniżce
0,729 * x = 729 zł
x = 1000 zł

ZAD2.
x - cena początkowa

1,3 * x * 0,7 = 0,91 * x - cena końcowa

1 - 0,91 = 0,09

0,09= 9% o tyle procent cena po zmianach jest niższa od ceny przed zmianami
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T18:49:39+02:00
1
729zł:0,9:0,9:0,9=1000zł
odp.cena poczatkowa to 1000zł
2 załużmy ze materiał kosztowal 100zł
a wieć po podwyszce 30% kosztował 130 zł natomias obnizka o 30% to
130-100%
x-30%
x= 130zl*30%:100%
x=39zł
130-39-91zł po obnizce
100zl-100%
91zł-x%
x=100%*91zł:100zł
x=91%
100%-91%=9%
odp cena końcowa jest nizsza o 9%