Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-02T17:22:12+01:00
Porosty i grzyby(zielone) są ściśle ze soboa powiązane. Grzyb nadaje porostowi kształt, dostarcza wody i składników mineralnych. Natomiast glon przekazuje część substancji pokarmowych wytworzonych w procesie fotosyntezy. Porosty potrafią żyć w najsurowszym klimacie, nawet w krainie wiecznych lodó, a także w odmiennych warunkach, tam gdzie panują upały. Moga rosnąć nawet na nagich skałach. Żyją więc tam, gdzie wiele grzybów czy glonów samodzielnie nie mogłoby żyć, a inne organizmy nie mogłyby się rozwijać. Takie oddziaływanie nazywamy mutualizmem.
41 4 41
2009-11-02T17:28:22+01:00
W przyrodzie występują specyficzne organizmy, zwane porostami. Składają się one z grzyba i glonu. Nitkowate strzępki grzyba i osadzona wśród niech ogromna liczba jedno- lub dwukomórkowych glonów tworzą plechę porostu. Zarówno grzyb, jak i glony czerpią korzyści z partnerstwa. Grzyb wchłania i przekazuje partnerom wodę oraz zaopatruje ich w niezbędne składniki mineralne. Glony, przeprowadzają fotosyntezę, produkują pokarm, z którego korzysta grzyb. Dzięki takiej współpracy porosty mogą rosnąć tam, gdzie inne organizmy nie mają szans na przetrwanie. Do życia potrzebują bowiem tylko takich substancji jak: dwutlenek węgla, woda i sole mineralne.


;P
8 4 8