Odpowiedzi

2010-04-06T20:32:46+02:00
Sarmatyzm – barokowa formacja kulturowa dominująca w Rzeczypospolitej od końca XVI do drugiej połowy XVIII wieku. Opierała się na micie, jakoby szlachta polska miała pochodzić od Sarmatów – starożytnego ludu zamieszkującego początkowo między Dolną Wołgą a Donem. Po Sarmatach szlachta miała odziedziczyć umiłowanie wolności, gościnność, dobroduszność, męstwo oraz odwagę.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T20:34:45+02:00
Sarmatyzm powstał w baroku (od poł. 17 do 18 wieku). To ideologia charakterystyczna tylko dla stanu szlacheckiego.
Cechy:
-odrzucenie wszystkiego co nowe i obce
-ksenofobia-strach przed innym, obcym, nieznanym
-Polska "przedmurzem chrześcijaństwa" - każdy szlachcic katolikiem
-zafascynowanie dorobkiem wschodu tzw. orientalizacja
-moda wschodnia
-bogate stroje: czapka, kontusz, buty z cholewą itd