Pisownia partykuły nie z różnymi częściami mowy.

1.Uzasadnij pisownie wyrazów z nie.

nieskończenie
niezbyt
niespodziankę
nieświadomi
nieprzemakalne
niedowierzaniem
niewątpliwie
nieobecność
niezliczone
niedalekiego
niemal
nieraz
nieuwagę
nieoczekiwanie


nie najłatwiej
nie poddaliśmy
nie musieliśmy
nie pierwszy
nie najchętniej
nie zawsze


Jest to ćw. 1 z podręcznika " Gramatyka i stylistyka " kl. 1


2

Odpowiedzi

2010-04-06T22:15:39+02:00
Nie z czasownikami piszemy oddzielni
Nie z przymiotnikami:

a) w stopniu równym piszemy łącznie:

Na przykład: nieładny, nietaktowny

b) w stopniu wyższym i najwyższym piszemy oddzielnie

Na przykład: nie najlepszy

3. Nie z przysłówkami:

a) pochodzącymi od przymiotników- patrz punkt 2.

b) niepochodzącymi od przymiotników- piszemy oddzielnie

Na przykład: nie bardzo, nie zawsze

4. Nie z rzeczownikami piszemy łącznie

Na przykład: nieład, nieprzyjaciel

5. Nie z zaimkami i liczebnikami piszemy oddzielnie

Na przykład: nie jeden, nie wasz

6. Nie z imiesłowami:

a) przymiotnikowymi – piszemy łącznie (od 1998 roku, nie powinna więc dziwić osobna pisownia w książkach starszych)

Na przykład: niechodząca kobieta

b) przysłówkowymi – piszemy oddzielnie

Na przykład: nie pisząc, nie zrobiwszy
10 3 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-06T22:30:33+02:00
Nieskończenie - "nie" z
niezbyt - "nie" z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotnikó: osobno
niespodziankę - taka zasada: jeden z rzeczowników będący na liście "'nie'-pisane-łącznie-z-rzeczownikami" - trzeba wkuć i tyle
nieświadomi - "nie" z przymiotnikami: razem
nieprzemakalne - "nie" z przymiotnikami: razem
niedowierzaniem - imiesłów przymiotnikowy
niewątpliwie - "nie" z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotnikó: osobno
nieobecność - taka zasada: jeden z rzeczowników będący na liście "'nie'-pisane-łącznie-z-rzeczownikami" - trzeba wkuć i tyle
niezliczone - "nie" z przymiotnikami: razem
niedalekiego - przymiotnik
niemal - "nie" z przysłówkami niepochodzącymi od przymiotnikó: osobno
nieraz - wyjatek, bo w znaczeniu "wiele razy"
nieuwagę - taka zasada: jeden z rzeczowników będący na liście "'nie'-pisane-łącznie-z-rzeczownikami" - trzeba wkuć i tyle
nieoczekiwanie - przysłówek utworzony od przymiotnika, więc razem


nie najłatwiej - "nie" z przymiotnikami w stopniu najwyższym: osobno
nie poddaliśmy - "nie" z czasownikami: osobno
nie musieliśmy - j/w
nie pierwszy - "nie" z liczebnikami: osobno
nie najchętniej - "nie" z przymiotnikami w stopniu najwyższym: osobno
nie zawsze - bo często. Z przysłówkami o znaczeniu przeciwstawnym: osobno

***
Mam nadzieję, że ci pomogłam ;)
19 4 19