Równania :

1.Jaś kupował haczyki. Duży haczyk był o 7 groszy droższy od małego. za 8 dużych haczyków i za 6 małych zapłacił 3.50 zł. Ile kosztował duży haczyk a ile mały ?..

2. Agnieszka i Jacek zbierali kasztany.
Jacek uzbierał 3 razy więcej kasztanów niż Agnieszka. Gdyby oddał Adze 15 to mieli by tyle samo. Ile kasztanów ma Aga a ile Jacek?

3. Za 3 lata Grześ będzie 3 razy starszy niż 3 lata temu . ile lat miał Grześ?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T15:40:23+02:00
1.
x - cena małego haczyka
x+7 - cena dużego haczyka

8x+6(x-0,07)=3,5
8x+6x-0,42=3,5
14x=3,92/:14
x= 0,28 zł

0,28-0,07=0,21 zł

Odp. Duży haczyk kosztował 28gr a mały 21 groszy.

2.
x-liczba kasztanów Agnieszki
3x - liczba kasztanów Jacka

x+3x = x + 15
x+3x-x = 15
3x = 15
x=5
kasztany agnieszki - 5
kasztany jacka - 3 x 5 = 15

3.
x - lata Grzesia obecnie
x + 3 - lata Grzesia za 3 lata
x - 3 - lata Grzesia 3 lata temu

x + 3 = 3 ( x -3)
x +3 = 3x -9
x -3x = -9 - 3
-2x = -12
x = (-12) : (-2)
x = 6
Odo. Grzes ma 6 lat
2 3 2
2010-04-07T15:47:36+02:00
Zad1
x+7-duży haczyk
x-mały haczyk
+6x+x+7+8x+7=3,56
16x=3.56-7-7
16x=3.65/;16
x=0,21
zad 2
x-kasztany agnieszki
3x-kasztany jacka
2x-15 ilosc kasztanow po oddaniu jacku
x+15-ilośc kasztanów po oddaniu agnieszcze
3x-15=x+15
3x-x=15+15
2x=30/;2
x=15ilosc kasztanów agnieszki
3*15=45-ilosc kasztanów jacka

zad3
x-wiek grzesia
x+3-wiek grzesia za 3 lata
x-3-wiek grzesia 3 lata temu
x+3=3(x-3)
x+3=3x-9
x-3x=-9-3
2x=-12/;2
x=6
2 1 2
2010-04-07T15:47:43+02:00
1.
Mały haczyk - x
Duży haczyk - x+7(gr)

8*(x+7) + 6x = 350 (3,50zł = 350gr)
8x + 56 + 6x = 350
8x+6x = 350 - 56
14x = 294 /:14
x = 21 gr
x+7gr = 27gr+7gr = 34gr
Mały haczyk kosztował 21gr, a duży 34gr

2. Kasztany Agnieszki - x
Kasztany Jacka - 3x
3x-15 = x+15 (Jackowi ubyło Agnieszce przybyło)
3x-x = 15+15
2x = 30 /:2
x=15
3x = 3*15 = 45
Agnieszka miała 15 kasztanów, a Jacek 45.

3.
x - lata Grzesia obecnie
x + 3 - lata Grzesia za 3 lata
x - 3 - lata Grzesia 3 lata temu

x + 3 = 3 ( x -3)
x +3 = 3x -9
x -3x = -9 - 3
-2x = -12
x = (-12) : (-2)
x = 6
Odo. Grzes ma 6 lat
1 5 1