Odpowiedzi

2010-04-07T17:59:31+02:00
Plusy:
*wyborca ma większy wachlarz programów wyborczych do wyboru
* partie przez konkurencję, doskonalą swój program wyborczy, by zostac wybranym
* opozycyjna partia w rzadzie kontroluje partie, która rządzi
*partie mogą tworzyć koalicje
Minusy:
*kłótnie między partiami sprawiają, że istotne sprawy schodza na dalszy plan
*tworzą się zgrzyty w koalicjach( wytłumaczenie podobne jak powyżej)

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T18:08:05+02:00
Wyborcy mają okazję wybrać spośród dużej ilości partii (minimum 3 w tym systemie wyborczym), co nie jest ani plusem, ani minusem. Moim zdaniem system wielopartyjny to bardzo słaby system, ponieważ głosy za bardzo rozkładają się na wiele partii z danego skrzydła politycznego ( mowa tu o lewicy i prawicy). Zbyt dużo partii powoduje raczej chaos niż spokój w głowach wyborców. Największą wadą to zawieranie koalicji, partii dominującej z partią mniejszą, która nie zawsze akceptuje program wyborczy partii, która wygrała wybory, co powoduje dużo konfliktów, które prowadzą do przedwczesnych wyborów ( przykładem są wybory w 2007 roku w Polsce).