Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T18:59:50+02:00
Zadanie 1.
Składniki pokarmowe dzielą się na:
*budulcowe(białka, sole mineralne)
*energetyczne(tłuszcze i cukry)
*witaminy(sole mineralne)

Funkcje białek:
-budulcowa= wszystkie błony biologiczne zbudowane są z białek
-wzmacniająco-podporowa= np. kolagen w mięśniach
-katalityczna=bierze udział w przyspieszeniu reakcji metabolicznych; wszystkie enzymy są białkami
-regulacyjna=białka regulują tempo przemian metabolicznych
-transportowa= białka błonowe umożliwiają transport substancji z komórki do komórki
-odpornościowa= rozpoznawanie i zwalczanie antygenów
-lokomotoryczna= kurczliwosc białek, ruch wici i rząsek
-ochronna=np. keratyna we włosach
-receptorowa= udział w odbiorze bodżców
-zapasowa= niektóre rośliny magazynują białko w swoich organach

Funkcje tłuszczów:
-głowne paliwo energetyczne
-pełnią rolę zapasową
-ochronna= chronią narzady wewnętrzne zwierząt
-stanowia warstwę termoizolacyjną u ssaków wodnych
-ochrona roślin przed nadmiernym parowaniem
-składnik budulcowy błob biologicznych
materiał odżywczy dla zwierząt

Funkcje cukrów:
-podstawowe źródło energii (glukoza)
-material zapasowy roslin
-substancje odżywcze zwierząt i człowieka
-materiał budulcowy roślin
-materiał do budowy szkieletu stawonogów i ścian komórkowych grzybów

Funkcje soli mineralnych:
-są substancjami nieorganicznymi
-zawierają wiele ważnych dla naszego organizmu pierwiastków
-mają lecznicze właściwości

Zadanie 2.
Białko zwierzece zawierają:
-mięso,
-ryby,
-drób,
-podroby zwierząt,
-dziczyzna,
-sery,
-jaja,
-mleko

Białko roślinne zawierają:
-suche nasiona roślin strączkowych
-mąka,
-kasza,
-pieczywo
2010-04-07T19:10:22+02:00
Zwierzęce - mięso , ryby, drób ,jaja , sery , mleko . Roślinne - nasiona suche roślin strączkowatych , produkty zbożowe
np. mąka , kasza , pieczywo .