Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T19:05:06+02:00
Ile soli należy dosypać do 9 kg pięcioprocentowej solanki aby otrzymać roztwór dziesięcioprocentowy?
M r-r= 9kg
M subst.roz. =?
Cp= 5%

Czyli 5 % z 9 kg roztworu= 9kg * 0,05= 0,45 kg

czyli M subst.roz. = 0,45 kg

i teraz chcemy, żeby r-r był 10%
więc do wzoru dajemy:

10= 0,45 + X/ 9+x * 100%

po przekształceniu wychodzi

10= 45+100x/9+x
10(9+x)=45 + 100x
45= 90x
x=0,5 kg

Czyli 0,5 kg soli trzeba wsypać, żeby uzyskać r-r 10%.


Do trzydziestoprocentowego syropu dodano 20 kg wody i otrzymano syrop dwudziestoprocentowy. jaka jest całkowita masa otrzymanego syropu.


Cp1=30%
dodano= 20 kg wody
Cp2=20%

x/y = 0,3
x/ y + 20 = 0,2

więc
x= 0,3y

0,3y/ y+20= 0,2
0,3y= 0,2y + 4
3y= 2y + 40
y= 40 kg

y=40 to masa.r-r na początku

Czyli całość ostatecznego syropu= 40kg rozwór + dolana woda 20kg= 60 kg
2010-04-07T19:07:49+02:00
A)x+9=x+9
sól-100%=1
solanka-5%=0.05
roztwór-10%=0.1

1*x+0.05*9=(x+9)*0.1
x+0.45=0.1x+0.9
x-0.1x=0.9-0.45
0.9x=0.45 :0.9
x=0.5