Wnuczek pyta dziadka: "Dziadku, ile masz lat ?"
Dziadek odpowiada: "Mam mniej niż 100 lat, a cyfra jedności liczby określającej mój wiek jest o 4 mniejsza od cyfry dziesiątek. Jeżeli przestawisz cyfry w tej liczbie, to otrzymasz wiek twojego taty, który stanowi cztery siódme tego, o co pytałeś."
W jakim wieku jest dziadek?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T19:08:51+02:00
X - cyfra dziesiątek | 8
x-4 - cyfra jedności | 8-4 = 4
10x+x-4 - szukany wiek dziadka

10*(x-4)+x = 4/7 * (10x + x -4)
10x-40+x = 4/7 * (11x-4) /*7
70x-280 = 44x-16
77x-44x = 280-16
33x = 264 /:33
x = 8

Odp. Wyszło 84 . ; D
2010-04-07T19:19:57+02:00
X+4-cyfra dziesiatek
x-cyfra jedności

(10x+(x+4))=40/7(x+4)+4/7x (4/7 to ułamek)
11x+4=40/7 x+160/7+4/7x
77/7x-40/7x-4/7x=160/7-4
33/7x=160/7-28/7
33/7x=132/7
x=132/7*7/33
x=4(cyfra jedności)

x+4=8(cyfra dziesiątek)

84 tyle lat ma dziadek

JAKBY CO TO PISZ NA PRIVA