Odpowiedzi

2010-04-07T20:26:08+02:00
BIOLOGIA:
dyscypliny podstawowe:
anatomia- budowa wewnętrzna
morfologia- budowa zewnętrzna
cytologia- komórka
biochemia- chemizm procesów życiowych
fizjologia- czynności życiowe
genetyka-dziedzicznośc
ewolucjonizm- procesy ewolucyjne
paleontologia- orgaznizmy wymarłe
ekologia- zależności między organizmami a środowiskiem
etologia- zachowanie sie zwierząt
sozologia- ochrona środowiska
histologia- tkanki
embriologia- rozwój zarodkowy
biogeografia- rozmieszczenie organizmów na Ziemi

dyscypliny systematyczne:
botanika- rośliny
algologia- glony
mikologia- grzyby
briologia- mszaki
pterydologia- paprotniki
zoologia-zwierzęta
protozologia- pierwotnikai
entomologia- owady
ichtiologia- ryby
herpetologia- płazy i gady
ornitologia- ptaki
teriologia- ssaki
kynologia- psy
antropologia- psy
___________________________________________________________________
*Skorupiaki- ich ciało pokrywa chtynowy pancerz
- mają głowotułów i odwłok
-żyją w wodzie
- posiadają 2 pary czułek i nie mają skrzydeł
- ich układ oddechowy to skrzela
- przechodzą przeobrażenie niezupełne
-mają otwart układ krwionośny
- są rośliożerne, padliożerne, drapieżne
- przedstawiciele to: langusta, rozwielitka

* Owady- ich ciuąło pokrywa chitynowy pancerz
- mają głowę, tułów, odwłok
-żyją na lądzie lub w powietrzu
- mają 1 parę czułek
oddychaja tchawkami
- przechodzą przeobrażenie zupełne
- posiadają otwarty układ krwionośny
- są rośliożerne, wszystkożerne, drapieżne
- oczy złożone z tysięcy segmentów
-przykłady: biedronka, komar, szerszeń, mrówka, stonka ziemniaczana

* Pajęczki- ich ciało pokrywa pancerz chitynowy
-mją głowotułów, odwłok
-żyją na lądzie
- nie mają czułek
- oddychają płucotchawkami
- przechodzą przobrażenie niezupełne
- mają otwarty ukłąd krwionośny
- mają osiem oczu
- przykłady: skorpion, kleszcz, topik, tygrzyk paskowany

*Rodzaje aparatów gębowych i przedstawiciele:
1) Liżący aparat gębowy- np. mucha
2) gryzący aparat gębowy- np. modliszka
3) Ssący aparat gębowy- np. motyl
4) Kłująco-ssący aparta gębowy- np.komar

* Znaczenie stawonogów(pozytywne i negatywne)
+ Wchodzą w skład planktonu (rozwielitki)
+ Np. raki oczyszczają wodę z martwych organizmów
+ Zapylają kwiaty np. pszczoł, trzmiel
- Roztocza kurzow powodują alergię
- Kleszcze przenoszą kleszczowe zapalenie mózgu
- Wiele owadów niszczy uprawy
___________________________________________________________________
*Układ- narządy uczestniczące w wykonywaniu konkretuych czynności życiowych
*Skóra- ochrania organizm, odbiera bodźce ze środowiska
*Układ szkieletowy- dzięki niemu poruszamy się, mamy określony kształt
* Układ mięśniowy- dzięki niemu poruszamy się
* Układ pokarmowy- pobieranie i trawienie pożywienia
* Układ oddechowy- pobiera tlen , usuwa dwutlenek węgla
* Układ krwionośny- transport tlenu i substancji odżywczych do komórek
* Układ limfatyczny- udział w obronie przed szkodliwymi czynnikami
* Układ wydalniczy- usuwanie z organizmu zbędnych produktów przemiany materii
* Układ hormonalny- regulacja prosesów w organizmie
* Układ nerwowy- kontrola nad wszystkimi procesami zachodzącymi w organizmie
* Układ rozrodczy- wytwarzanie gamet, zapewnienie właściwych warunków rozwoju osobników potomnych

Człowiek
- Królestwo: zwierzęta
- Gromada : ssaki
- Rząd : naczelne
- Rodzaj: człowiek
- Gatunek : człowiek rozumny

Cechy wyróżniająće człowieka:
- zdolność uczenia się
- przeciwstawny kciuk
- pionowa postawa ciła
- dobrze rozwinięty mózg
- zredukowana sierść
- komunikowanie się


Myślę, żę chociaż troszkę pomogłam.
16 4 16