Odpowiedzi

2010-04-07T19:49:35+02:00
Bizancjum chociaz bylo panstwem chrzescijanskim , to pozostawalo odrebne od zachodu. funkcjonowalo ono na jego obrzezach , wywierając przy tym jednak wpływ na kulturę europejską. W Bizancjum przypisywano arcydzieła starożytnej literatury greckiej, prace filozoficzne i naukowe. Rozwijała się historiografia , powstawały dzieła literackie i naukowe. Osiągnięcia matematyczne wykorzystywano w budownictwie zwłaszcza przy konstrukcji sklepień kopułowych - z tego słyneło Bizancjum. Właśnie te sklepienia były cechą charakterystyczną świątyń bizantyńskich.
Ikony - to obrazy kulturowe ukształtowane właśnie w kręgu kultury bizantyńskiej
Mozaiki- są wyrożnikiem sztuki Bizancjum
10 4 10
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-07T20:07:46+02:00
Bizantyjczycy korzystali z osiagnięć starozytnych uczonych i artystow.Greka stała sie językiem ludzi wyksztalconych.To w niej pisano rozprawy filozoficzne i przyrodnicze.W tym czasie rozkwit przeżywa architektura.Nawiązywala ona do tradycji rzymskich i do sztuli hellenistycznej.Najwspanialszym dzielem budowniczych bizantyjskich jest kościół Mądrości Bożej w Konstantynopolu.Na jego ścianach znajdowaly sie mozaiki,freski oraz ikony /obrazy religijne przedstawiajace postacie świętych /.W Bizancjum rozwinęło się rzemiosło,takie jak złotnictwo,tkactwo oraz produkcja ceramiki.Powstawały tez wynalazki techniczne.Najcenniejszym był ogień grecki,dzięki któremu flota Bizantyjczyków zapewniła sobie przewagę na Morzu Środziemnym.
9 3 9