Zad1.
Kilku robotników otrzymało zapłatę po 120zl. Gdyby tę samą sume pieniedzy otrzymalo o 4 robotnikow mniej, to kazdy otrzymalby 3 razy tyle, ile dostal.Ilu bylo robotników?

Zad.2 Butelka i filizanka waża tyle ile dzbanek. Butelka wazy tyle ile filizanka ze spodkiem. Dwa dzbanki waza tyle ile trzy spodki. Ile filiżanek wazy butelka.

Zad. 3
Ojciec jest 5 razy ciezszy od syna i 8 razy od corki. Razem z matka waza 54 kg. Cała rodzina wazy 160 kg. Ile wazy ojciec a ile corka?

2

Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2010-04-07T20:31:29+02:00
Zad1.
x - liczba robotników
120x - kwota otrzymana

3*120(x-4)=120x
360(x-4)=120x
360x-1440=120x
360x-120x=1440
240x=1440
x=6

odp: Pracowników było 6.

zad3.


x - waga syna
y - waga córki
z- wiek ojca
z = 5x=8y

5x=8y
x+y+8y+54=160

x= 1,6y
1,6y+9y=106
y = 10
x=16

160=54+16+10+z
z=160-80=80

Odp. Tata waży 80kg, córka 10kg, a syn 16 kg


zad2.
B - butelka
F - filiżaka
D - dzbanek
S - spodek

Więc,

B+F=D
F+S=B
2D=3S
B=?

D=3S/2

B=D-F
B= 3S/2-F

S=B-F

B=3B/2 - 3F/2 - F
B - 3B/2=-3F/2 - F
2B/2 - 3B/2=-3F/2 - 2F/2
-B/2=-5F/2

B=5F

Odp. Dzbanek waży 5 filiżanek.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T20:41:54+02:00
Zad1.
Kilku robotników otrzymało zapłatę po 120zl. Gdyby tę samą sume pieniedzy otrzymalo o 4 robotnikow mniej, to kazdy otrzymalby 3 razy tyle, ile dostal.Ilu bylo robotników?

x-ilość robotników

120x=(x-4)*120*3
120x=360x-1440
-240x=-1440
x=6

Odp. Było 6 robotników.

Zad.2 Butelka i filizanka waża tyle ile dzbanek. Butelka wazy tyle ile filizanka ze spodkiem. Dwa dzbanki waza tyle ile trzy spodki. Ile filiżanek wazy butelka.

b+f=d
b=f+s
2d=3s

b=f+s
3b=3f+3s
3b=3f+2d
3b=3f+2(b+f)
3b=3f+2b+2f
3b-2b=3f+2f
b=5f

Odp. Butelka waży 5 filiżnek



Zad. 3
Ojciec jest 5 razy ciezszy od syna i 8 razy od corki. Razem z matka waza 54 kg. Cała rodzina wazy 160 kg. Ile wazy ojciec a ile corka?

x-waga ojca
y-waga syna (1/5x)
z-waga córki (1/8x)

1/5x+1/8x+x+54=160
0,2x+0,125x+x+54=160
1,325x=106
x=80

z=1/8*80=10

Odp. Ojciec waży 80kg, a córka 10kg