(baba z matmy każe nam robić z danymi więc proszę też o dane)

Ułóż równanie do zadania:

Książki Ali stoją na 3 półkach.Na drugiej półce jest o 15 książek mniej niż na pierwszej i 2 razy więcej niż na 3.Na pierwszej i 3 półce jest razem 2 razy więcej niż na drugiej.Ile książek ma Ala?

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T20:53:49+02:00
X - ilość na 1 półce
x-15 - ilość na 2 półce
½(x-15) - ilość na 3 półce

x+½(x-15)=2(x-15)
x+½x-7,5=2x-30
1,5x-2x=-30+7,5
-0,5x=-22,5
x=45 I półka

45-15= 30 II półka

½(45-15)=22,5-7,5=15 III półka

45+30+15=90

odp: Ala ma 90 książek.
1 5 1
2010-04-07T20:58:26+02:00
X-ilość książek na 1 półce
y-ilość książek na 2 półce (y=x-15=2z)
z-ilość książek na 3 półce

x+z=2y
2x+2z=4y
2x+x-15=4(x-15)
2x+x-15=4x-60
2x+x-4x=-60+15
-x=-45
x=45

y=x-15
y=45-15=30

2z=x-15
2z=45-15
2z=30
z=15

x+y+z=45+30+15=90

Odp. Ala ma 90 książek
1 4 1
2010-04-07T21:00:36+02:00
X-ksiegi na 1 pułce
x-15-ksiegi na 2 pułce
7,5-0,5x-ksiegi na 3 pułce
x+7,5-0,5x=2x
1,5x=7,5 obie strony podzielic na 1,5
x=5