A)Ile soli trzeba wsypać do 23 kg wody aby otrzymac roztwór ośmioprocentowy ?

b) Ile soli trzeba wsypac do 21 kg solanki pięcioprocentowej aby otrzymac solanke siedmio procentową

c) Ile wody trzeba dolać do 3 kg solanki dziesięcioprocentowej aby otrzyamć solanke sześcioprocentowa ?

Proszę z wytłumaczeniem co i jak po kolei bo nie było mnie w szkole a będzie z tego kartkówka .... dzięki ;DD

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-07T22:52:49+02:00
A)
dane:
m rozpuszczalnika=23kg
c p=8%
szukane:
m substancji=?
korzystać możemy ze wzoru z chemii
c p= m subst/m roztworu *100%
m roztworu=masa rozpuszczalnika + masa sybstancji
czyli
cp= ms/(mrozp+m s)*100% /:100%
0,08 =ms /ms+23
0,08(ms +23)=ms
0,08 ms+1,84=ms /-0,08 ms
0,92 ms=1,84 /:0,92
ms=2 kg
odp: trzeba rozpuścić 2 kg soli.
b)
dane:
m roztworu 1=21kg
c p1=5%
cp2=7%
szukane:
ile trzeba dosypać soli=x
musimy obliczyć ile w 1 roztworze jest rozpuszczonej soli
cp1=ms/m r *100%
cp 1 *m r=100% *m s
5% *21=100% *ms /:100%
m s=1,05kg
teraz obliczymy ile trzeba dosypać soli
cp2=100%(ms+x) /(m r+x) /:100%
0,07=(1,05+x):(21+x)
0,07 *(21+x)=1,05+x
1,47 +0,07x=1,05+x
1,47-1,05=x-0,07
0,93x=0,42 /:0,93
x=0,45kg
odp: trzeba dosypać około 0,45 kg soli
c)
dane:
m roztworu=3kg
cp1=10%
cp2=6%
szukane:
ilość wody jaką trzeba dodać=x
ze cp1 musimy obliczyć m soli
cp1= m s/mr *100%
cp 1*m r=100% *m s /:100%
0,1 *3=m s
ms=0,3kg
teraz ze cp 2 obliczymy dodaną wodę
cp2=ms/(mr+x)*100%
6%=0,3 *100% /(3+x)
6 (3+x)=30
18+6x=30 /-18
6x=12 /:6
x=2kg
odp:trzeba dolać 2 kg wody.
/ znaczy kreska ułamkowa a znak * mnożenie.sprawdż przepisując wyliczenia matem jeszcze raz.Powodzenia.




2 1 2
2010-04-07T23:03:27+02:00
1) czyli tak
wzór
Ilo procentowy roztwór = ilość soli razy 100% Dzielone na masę wody z solą.
x-ilość soli w kg
8% bo tyle mamy otrzymać =(x*100%)/(23+x) mnożymy obustronnie przez (23+x)
8% * (23+x)= x*100% dzielimy obustronnie przez 8%
23+x =x * 100%/8%
23+x=x*12.5 przenosimy x na 2 strone czyli zmieniamy znak
23=12.5x-x
23=11,5x
x=2kg soli
2)
roztwór mamy 5% musimy obliczyć ile soli jest w nim
x ilość soli
5%=(x*100%)/21
x=1.05kg
1.05/5=0.21 Bo to był 5% roztwór więc na 5% dzielimy aby otrzymać ile soli jest w 1% roztworze
1%=0.21kg soli
0.21 * 7 = 1,47kg
I mamy ile soli jest w 7% roztworze a że mamy obliczyć ile trzeba dosypać to odejmujemy od ilości soli w roztworze 7% odejmujemy 5%
więc 1,47-1,05= 0,42 kg soli

3)
Mamy roztwór 10% musimy obliczyć stałą czyli ilość soli

10%=(x*100%)/3kg
10%*3kg =x*100%
3kg=10x
x=0,3 kg soli

Teraz musimy obliczyć ilość wody w 6% roztworze czyli
6%=(0,3*100%)/x
6%x=30% /6%
x=5kg
czyli teraz mamy wiedzieć ile trzeba dolać wody więc odejmujemy od 5kg 3k kg i wychodzi 2 kg
Odp : Trzeba dolać 2kg wody
Jak coś zawsze pamiętaj o danych typu co jest tym "x"




1 5 1