Witam! Mam takie oto zadanie - dla wielu proste ale nie dla mnie:D
Przed dwoma laty ojciec był 10 razy starszy od syna, a za 13 lat będzie od niego 2,5 raza starszy. Ile lat ma obecnie ojciec a ile syn.
Od razu podam odpowiedz: ojciec 32 a syn 5. Chodzi mi o to jak do tego dojść - jakie ułożyć równanie. Chodzi o użycie dwóch niewiadomych X oraz Y i utworzenie układu równań.

2

Odpowiedzi

2009-11-02T20:21:18+01:00
X-wiek ojca
y-wiek syna

x- 2= 10(y-2)
x+13 = 2,5(y+13)

\begin{cases} x=32 \\ y=5 \end{cases}
1 4 1
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-02T20:23:42+01:00
X- jest to wiek ojca
y - to wiek syna

x-2= 10(y-2)
x+13=2,5(y+13)

rozwiązujemy uklad równan

x-2=10y-20 /+2
x+13=2,5(y+13)



x=10y-18
x+13=2,5(y+13)

podstawiamy pod x

x=10y-18
10y-18+13=2,5y+32,5 /-2,5y



x=10y-18
10y-2,5y-5=32,5 /+5

x=10y-18
7,5y=37,5 /:7,5


x=10y-18
y=5


y=5
x=10*5-18

y=5
x=50-18

y=5
x=32


odp. ojciec miał 32lata a syn 5


1 5 1