Odpowiedzi

2009-11-02T20:41:49+01:00
Porosty:

+Są wykorzystywane do oceny stanu czystości środowiska
+Są stosowane w różnych gałęziach przemysłu: chemicznym i przy wyrobie perfum(jako utrwalacze zapachu)
+NIektóre sa pokarmem dla ludzi, np. misecznica jadalna, kruszownica zwyczajna
*Porosty jako organizmy pionierskie mają pewną funkcję glebotwórczą; rola ta jest jednak przeceniana, w wielu miejscach występowania porostów nie powstanie nigdy gleba ze względu na ostry klimat, warunki atmosferyczne, nachylenie terenu (stoki skalne). Szczątki porostów przyczyniają się do powstawania próchnicy, która z rozdrobnionym materiałem skalnym tworzy glebę.
15 2 15
2009-11-02T20:45:53+01:00
Znaczenie porostów pozytywne:
+Zasiedlają skały i rodowiska skrajnie ubogie, gdzie do tej pory mogły żyć jedynie bakterie i glony.

+Produkuję specyficzne substancje chemiczne (związki organiczne, pochodne kwasów tłuszczowych i fenoli), które mają właściwości bakteriobójcze, bakterio-statyczne lub trującece, dzięki temu porosty przyspieszają tempo procesu wietrzenia zasiedlonych skał.

+Porosty są ważnym elementem życia wielu gatunków bezkręgowców, dają im schronienie oraz stanowią dla nich źródło pożywienia

+Poprzez zdolność pochłaniania przez plechy dużych ilości wody z mgły, rosy i innych opadów atmosferycznych, porosty regulują wilgotność środowiska, w istotny sposób kształtując jego mikroklimat.

+w wielu miejscach występowania porostów nie powstanie nigdy gleba ze względu na ostry klimat, warunki atmosferyczne, nachylenie terenu (stoki skalne). Szczątki porostów przyczyniają się do powstawania próchnicy, która z rozdrobnionym materiałem skalnym tworzy glebę.

Negatywne:
-porosty to biologiczne wskaźniki zanieczyszczeń powietrza tlenkami siarki.
22 2 22
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-02T20:55:42+01:00

Negatywne:
- oddziaływują negatywnie na niższe i wyższe rośliny oraz ich diaspory, a także na grzyby pasożytnicze, hamując lub blokując ich wzrost

-produkują specyficzne substancje chemiczne trujące.

Pozytywne:
- zapoczatkowuja procesy glebotwórcze, próchnicy w glebie,

-zapoczatkowuja proces sukcesji (powstawanie nowego ekosystemu),

- chronią fotobionta przed zbyt intensywnym promieniowaniem słonecznym poprzez absorbcję światła i promieniowania ultrafioletowego.

-zasiedlają skały i środowiska skrajnie ubogie, gdzie do tej pory mogły żyć jedynie bakterie i glony.

-produkują specyficzne substancje chemiczne (związki organiczne, pochodne kwasów tłuszczowych i fenoli), które mają właściwości bakteriobójcze, bakterio-statyczne.

-dają schronienie oraz stanowią dla zwierząt ( bezkręgowców) źródło pożywienia.

-porosty regulują wilgotność środowiska, w istotny sposób kształtując jego mikroklimat.

-są czynnikiem sprzyjającym zachowaniu w miarę długotrwałej i równomiernej wilgotności w lesie.

-zastosowanie w przemyśle perfumeryjno-kosmetycznym przy utrwalaniu zapachów,

- przy produkcji lakmusu i środków zwalczających roślinożerne owady i ślimaki oraz jako wskaźnik przy datowaniu podłoża skalnego.

-w medycynie ludowej do wyrobu tamponów tamujących krwotoki , jako środka przeciwkaszlowegoczyprzy leczeniu kataru, kaszlu, gruźlicy, epilepsji, a nawet jako lek na porost włosów.

- w medycynie wykorzystuje się lecznicze właściwości niektórych porostów, (np. leki stosowane w leczeniu nieżytu dróg oddechowych oraz wrzodów żołądka i dwunastnicy)

- porosty często wykorzystywane są jako wskaźniki czystości powietrza(wysoka wrażliwość porostów na zanieczyszczenie powietrza )

- stały się także składnikiem wielu kuchni narodowych, np. w Japonii
35 4 35