PROPORCJONALNOŚĆ

Joanna chciała zrobić pączki według przepisu otrzymanego od koleżanki:
Składniki pączków:
- 1,5 szklanki mleka,
- 1kg mąki
- 200g cukru
- 4 jajka
- 1 paczka drożdży (5dag)
Miała wszystkie składniki, ale tylko 3 jajka. Ile powinna wziąć poszczególnych składników, aby proporcje były zachowane.?

dziękuję, za pomoc z góry. ;]]

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T17:22:28+02:00
Trzeba ułożyć proporcje według jajek :
Mleko :
1,5 szkl. --- 4jajka
x szkl. --- 3 jajka
x = 1,5*3/4
x = 1 ⅛
Cukier:
200dag --- 4 j.
x dag --- 3j.
x = 200*3/4
x= 150dag
Drożdże:
5dag ---4j.
x --- 3j.
x = 5*3/4
x = 3 ¾ dag
Mąka:
1 kg --- 4j.
x kg ---- 3j.
x = 3*1/3
x = ¾ kg

Nalezy dać 3/4 kg mąki; 3 i 3/4 dag drożdży, 150 dag cukru, 1 i 1/8 szklanki mleka.
250 3 250
2010-04-08T17:24:37+02:00
100% - 4 jajka
x % - 3 jajka

x= 100%*3 / 4
x= 75%

MLEKO:
100% - 1,5
75% - x
x= 75% * 1.5 / 100
x=1.125 ml szklanek mleka

MĄKA:
1kg = 100dag

100% - 100dag
75% - x
x= 100dag * 75% /100%
x= 75 dag MĄKI

CUKIER:
100% - 200dag
75% - x
x= 75%*200dag/100%
x= 150 dag CUKRU

DROŻDŻE:
100% - 5dag
75% - x
x= 75%*5dag/100%
x= 3,75 dag DROŻDŻY
144 2 144