1.Asia i Wojtek złożyli się na prezent dla babci. Gdyby Wojtek dał o 15 zł więcej to jego część byłaby półtora raza większa niż część Asi. Gdyby zaś Asia dała o 15 zł mniej to uzbieraliby 120 zł.Ile pieniędzy dał Wojtek a ile Asia ?(układ równań)

2

Odpowiedzi

2010-04-08T17:34:21+02:00
1.Asia i Wojtek złożyli się na prezent dla babci. Gdyby Wojtek dał o 15 zł więcej to jego część byłaby półtora raza większa niż część Asi. Gdyby zaś Asia dała o 15 zł mniej to uzbieraliby 120 zł.Ile pieniędzy dał Wojtek a ile Asia ?(układ równań)

x - pieniądze dane od Asi
y - pieniądze dane od Wojtka

{y+15=1,5x
x-15+y=120
{-1,5x+y=-15
x+y=120+15
{-1,5x+y=-15
x+y=135 /*(-1)
{-1,5x+y=-15
-x-y=-135
+ ________
-2,5x=-150 /:(-2,5)
x= 60

60+y=135
y=75

{x=60
y=75

Odp.: Asia dała 60zł, a Wojtek 75zł.

1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T17:36:29+02:00
DANE:
w - tyle pieniędzy dał Wojtek
a - tyle pieniędzy dała Asia
SZUKANE:
w,a
ROZWIĄZANIE:
w+15=1,5a
a-15+w=120

a=120+15-w=135-w

w+15=(135-w)*1,5
w+15=202.5-1,5w

2,5w=202.5-15
2,5w=187.5
w=75zł

a=135-75
a=60zł

ODPOWIEDŹ:
Asia dała 60zł, a Wojtek 75zł


1 4 1