Popraw poniższe wypowiedzenia, a następnie zapisz regułę, dotycznącą zdań podrzędnych zaczynających się od zaimka względnego który.

a) Sprzedał byka sąsiadowi, który nie miał rogów.

b) Nel opowiedziała o słoniu Stasiowi, który podnosił ją do góry na swojej trąbie.

c) Dzielny trener chwalił się swoim tygrysem, który tresował go przez dwa miesiące, ucząc skoków przez płonącą obręcz.

d) Piłka doleciała do bramki, która odbiła się i wpadłą wprost do rąk trenera.

e) Skawiński nie zobaczył statku, który czytał właśnie "Pan Tadeusz" i płakał ze wzruszenia.

f) Samolot zobaczył najpierw dyżurny, który miał złamany ogon i przestrzelone skrzydło.

2

Odpowiedzi

2010-04-08T19:35:09+02:00
A) Sprzedał byka sąsiadowi, który nie miał rogów.
Sprzedał sąsiadowi byka, który nie miał rogów.

b) Nel opowiedziała o słoniu Stasiowi, który podnosił ją do góry na swojej trąbie.
Nel opowiedziała o słoniu który podnosił ją na trąbie stasiowi.
c) Dzielny trener chwalił się swoim tygrysem, który tresował go przez dwa miesiące, ucząc skoków przez płonącą obręcz.
Dzielny trener chwalił się swoi tygrysem którego tresowal przez dwa miesiące, ucząc skoków przez płonącą obręcz.
d) Piłka doleciała do bramki, która odbiła się i wpadłą wprost do rąk trenera.
Piłka doleciała do bramki od której odbiła się i wpadła wprost do rąk trenera.
e) Skawiński nie zobaczył statku, który czytał właśnie "Pan Tadeusz" i płakał ze wzruszenia.
Skawiński który właśniepłacząc ze wzruszenia czytał "Pana Tadeusza" ,nie zobaczył statku.
f) Samolot zobaczył najpierw dyżurny, który miał złamany ogon i przestrzelone skrzydło.
Samolot który miał złamany ogon i przestrzelone skrzydło został najpierw zobaczony przez dyżurnego.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T19:38:16+02:00
A)Sprzedał sąsiadowi byka, który nie miał rogów.

b) Nel opowiedziała Stasiowi o słoniu, który podnosił ją do góry na swojej trąbie.

c) Swoim tygrysem chwalił się dzielny trener, który tresował go przez dwa miesiące, ucząc skoków przez płonącą obręcz.

d) Do bramki doleciała piłka, która odbiła się i wpadłą wprost do rąk trenera.

e) Statku nie zobaczył Skawiński, który czytał właśnie "Pana Tadeusza" i płakał ze wzruszenia.

f) Najpierw dyżurny zobaczył samolot, który miał złamany ogon i przestrzelone skrzydło.

Wyjaśnienie:
Przed zaimkiem względnym "który", a jednocześnie na końcu zdania poprzedzającego ten zaimek (czyli zdania podrzędnego) musi znajdować się wyraz, do którego odnosi sie zdanie podrzędne rozpoczynające się od zaimka "który".