Odpowiedzi

  • Użytkownik Zadane
2009-11-03T14:11:57+01:00
Bohater "Dziadów cz. II" Adama Mickiewicza, starzec, prowadzący obrzęd Dziadów w kaplicy, przywołujący, dzięki znajomości odpowiednich zaklęć, duchy zmarłych. W zamian za wyznanie win i udzielenie nauki moralnej zebranym wieśniakom, ofiarowuje duchom jadło lub napitek.
Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-03T14:13:57+01:00
Guślarz przewodzi obrzędowi Dziadów, jest przywódcą chóru wieśniaków i wieśniaczek, jest nie jako mędrcem tłumu, który podejmuje decyzje i rozmawia ze zjawami. Pozostali zgromadzeni jedynie wtórują mu, powtarzając jego słowa. Wyrażona zostaje w ten sposób aprobata dla działań podejmowanych przez Guślarza
2009-11-03T14:25:30+01:00
Guślarz była to osoba która odprawiała gusła, modły, czary. Odpedzała ona złe duchy. Przywoływała zmarłych. Znała wierzenia ludowe i była bardzo mądrą osoba. Uważana była za znachora. W Dziadach ta postać odgrywa bardzo ważna rolę, gdyż przewodniczy głównemu obrzędowi. Przywołuje zmarłych i pyta sie ich czego potrzebują. Poźniej nie mogąc im pomóc odsyła ich tam skąd przybyli. Jest to osoba, która aktualnie już nie jest spotykana.