Pan Kowalski sprzedawal czeresnie po takiej samej cenie jak pan Nowak. Pod wieczor obnizyli ceny Kowalski o 20% a Nowak o 1,50 zl. okazało sie ze cena czeresni u kowalskiego byla o 10% wyzsza niz u Nowaka. ile kosztowaly czeresnie przed obnizka??

2

Odpowiedzi

2010-04-08T20:40:28+02:00
Pan Kowalski x
Pan Nowak y=x ( ponieważ sprzedawali w tej samej cenie)

x-20%x=x-1,5 +10%x ( wprawdzie cena czereśni u Pana Kowalskiego była wyższa o 10%, ale żeby zrównoważyć równanie musimy dodać po stronie Pana Nowaka)
x-0,2x=x-1,5+0,1x
x-0,2x-x-0,1x=-1,5
-0,3x=-1,5
x=5 zł

Spr.

5-(0,2*5)=5-1,5+(0,1*5)
5-1=3,5+0,5
4=4

Odp.
Przed obniżką czereśnie kosztowały 5 zł.
1 1 1
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T20:41:12+02:00
X-cena przed obniżeniem

0,8x=x-1,5+0,1(x-1,5)
0,8x=x-1,5+0,1x-0,15
0,8x-x-0,1x=-1,5-0,15
-0,3x=-1,65/:-0,3
x=5,50

spr. 5,50 - 20%=5,50-1,10=4,40-cena czereśni po obniżce 20% p. Kowalskiego
5,50 - 1,50= 4,00- cena po obniżce 1,5 p. Nowaka
4,00 + 10%=4,00 + 0,40=4,40zł-różnica 10%


Odp. Czereśnie przed obniżką kosztowały 5,50zł.
6 2 6