5 zadań, zróbcie jak najwięcej, najlepiej wszystkie.

ćw.1
Ciało porusza się z przyśpieszeniem 2 m/s² pod wpływem działającej na nie siły o wartości 20N. Oblicz masę tego ciała.

ćw.2
Wagonik dziecięcej kolejki elektrycznej pod wpływem siły o wartości 8N porusza się z przyśpieszeniem 2,5m/s². Jaką wartość musiałaby mieć siła działająca na wagonik aby przyśpieszenie z jakim się on porusza miało wartość 4,2m/s².

ćw.3
Dwaj koledzy ciągną razem sanki o masie 5kg. Każdy działa na nie siłą o wartości 60N równoległą do podłoża. Siły oporu działające na sanki wynoszą 100N. Z jakim przyśpieszeniem poruszają się sanki?

ćw.4
Silnik początkowo nieruchomej rakiety działał siłą o wartości 40kN przez 1 minutę i utrzymywał w tym czasie rakietę w ruchu przyśpieszonym o stałej wartości 10m/s². Oblicz masę rakiety oraz prędkość z jaką ona się poruszała tuż po upływie tej minuty. Opory powietrza należy pominąć.

ćw.5
Samochód o masie 800kg jadący ze stałą prędkością 30km/h w pewnej chwili zaczął hamować i zatrzymał się 2 sekundy później. Oblicz wartość siły dzięki której samochód się zatrzymał.

ZADANIA Z TEMATU "I zasada dynamiki Newtona" ORAZ "II zasada dynamiki Newtona" I MAJĄ BYĆ ZROBIONE WZORAMI Z TYCH ZASAD. NP. wzór na przyśpieszenie: a=f/m. Powodzenia i błagam żebyście zrobili te zadania jeszcze dzisiaj.

2

Odpowiedzi

2010-04-08T21:37:24+02:00
Ćw 1
dane:
przyspieszenie - a=2,5m/s²
siła - F=20N

wzory:
F=ma => m=F/a
rozwiązanie:
m=20N/2,5m/s²=8kg
2 3 2
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T21:53:15+02:00
Ćw. 1
Ciało porusza się z przyśpieszeniem 2 m/s² pod wpływem działającej na nie siły o wartości 20N. Oblicz masę tego ciała.


Dane: Szukane:
a=2m/s² m=?
F=20N

F=m*a
przeksztalcamy wzor na
m=F/a
m=20N/2m/s²
m=10kg

Odp. Masa tego ciala wynosi 10kg

Cw.2
Wagonik dziecięcej kolejki elektrycznej pod wpływem siły o wartości 8N porusza się z przyśpieszeniem 2,5m/s². Jaką wartość musiałaby mieć siła działająca na wagonik aby przyśpieszenie z jakim się on porusza miało wartość 4,2m/s².

Dane: F₁=8N a₁=2,5m/s² a₂=4,2m/s²

Szukane: F₂= ??

F₁=m*a
8N=m*2,5m/s²
m=8N/2,5m/s²
m=3,2Kg
masa ciała wynosi 3,2KG

F₂=m*a
F₂=3,2kg*4,2m/s²
F₂=13,44N

Odp. Siła działająca na wagonik musi miec siłe F=13,44N

Ćw. 3

Dwaj koledzy ciągną razem sanki o masie 5kg. Każdy działa na nie siłą o wartości 60N równoległą do podłoża. Siły oporu działające na sanki wynoszą 100N. Z jakim przyśpieszeniem poruszają się sanki?


Dane: m=5kg F₁=60N F₂=60N -F₃=100N
Szukane: a=?

F=F₁+F₂-F₃
F=60N+60N-100N
F=20N

Na sanki dziala sila wypadkowa o wartosci F=20N
F=m*a
a=F/m
a=20N/5kg
a=4m/s²

Odp. Przyspieszenie sanek wynosi a=4m/s²

ćw.4
Silnik początkowo nieruchomej rakiety działał siłą o wartości 40kN przez 1 minutę i utrzymywał w tym czasie rakietę w ruchu przyśpieszonym o stałej wartości 10m/s². Oblicz masę rakiety oraz prędkość z jaką ona się poruszała tuż po upływie tej minuty. Opory powietrza należy pominąć.

Dane: F=40000N t=60s a=10m/s²
Szukane= m=? v=?

F=m*a
m=f/a
m=40000N/10m/s²
m=4000KG

A co do obliczenia predkosci tej rakiety to nie czaje



Ćw.5
Samochód o masie 800kg jadący ze stałą prędkością 30km/h w pewnej chwili zaczął hamować i zatrzymał się 2 sekundy później. Oblicz wartość siły dzięki której samochód
się zatrzymał.

Dane: m=800kg v=30km/h t=2s
Szukane: F=??

Ruch jednostajnie opozniony

F=m*a

a=ΔV/t
a=30km/h-0km/h / 2s
a=15m/s²

F=800kg*15m/s²
F=12KN

Odp. Zadziala sila o wartosci F=12KN
3 5 3