Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2009-11-03T15:21:07+01:00
W strefie umiarkowanej, w której mieszkamy, lata bywają upalne, a zimy dość mroźne. Rośliny, które zdecydowały się żyć w takim klimacie, muszą przystosować się do panujących tu warunków. Wiele jest sposobów na przetrwanie tej niesprzyjającej pory roku.

Rośliny jednoroczne bardzo szybko zakwitają i wykształcają nasiona, które są w stanie przetrwać zimę. Bulwy, cebule lub korzenie roślin kilkuletnich silnie rozrastają się pod ziemią, natomiast część rosnąca nad powierzchnią zamiera. Z nadejściem wiosny z organów ukrytych pod ziemią odradza się nowa roślina.

Drzewa należące do roślin wieloletnich niestety nie mogą “schować” się pod ziemią. Zatem, aby przetrwać niesprzyjający wegetacji okres, a przede wszystkim niedostatek wody uwięzionej w zmarzniętej glebie, “wymyśliły” inne rozwiązanie - właśnie zrzucanie liści. Zrzucając liście drzewo wchodzi w stan spoczynku. Zmniejsza się zapotrzebowanie rośliny na wodę, gdyż liście jej nie wyparowują. W tkankach magazynowane są cukry i tłuszcze, dzięki którym roślina jest odporna na mróz, ustaje fotosynteza.

Jak drzewo dowiaduje się, że właśnie nadchodzi pora na zimowy odpoczynek? Otóż decydują o tym zmiany w długości dnia i nocy. Jesienne “budziki” powodują odpadanie liści, a zegar “wiosenny” mówi roślinom, kiedy należy rozpocząć wypuszczanie zielonych pędów.

Proces odpadania poprzedza starzenie się liści. Jakie zmiany zachodzą wówczas w liściu? Otóż liście zawierają zielony barwnik, chlorofil. Kiedy liść jest koloru intensywnie zielonego, trudno uwierzyć, że pod zielonym barwnikiem kryją się jeszcze inne, dodatkowe barwniki - żółte ksantofile, pomarańczowe karoteny i czerwone antocyjanidyny. Gdy chlorofil zostanie rozłożony, znika kolor zielony, a ujawniają się niewidoczne dotąd pozostałe barwniki.

Liście przybierają teraz piękne, jesienne barwy. Natomiast substancje odżywcze, takie jak skrobia i tłuszcze, magazynowane w liściach, już wcześniej zostały wycofane do pnia i gałęzi. W ogonku liścia, tuż przy łodydze, tworzy się warstwa odcinania, a teraz wystarczy odrobinę silniejszy podmuch wiatru i .... Drzewo, po ciężkiej pracy w sezonie wegetacyjnym jest już gotowe na zasłużony odpoczynek. Stan ten trwa do czasu nadejścia wiosny. Wówczas cała przyroda budzi się z zimowego odrętwienia i spieszy na powitanie wiosny. Wszystkie żywe organizmy, również i drzewa rozpoczynają kolejny cykl swego życia.
3 3 3
2009-11-03T15:21:10+01:00
Drzewa zrzucają liście , aby nie tracić przez nie wody w czasie zimy. Sygnałem do zrzucenia liści jest dla drzew długość dnia. Gdy jesienią dni stają się krótsze , między liściem a gałązką drzewa tworzy się przegroda, która sprawia, że do liścia przestaje dopływać woda. Liść usycha i przy podmuchu wiatru odpada od gałęzi.
6 4 6
  • Użytkownik Zadane
2009-11-03T15:21:49+01:00
Ponieważ w korze drzewa rozprzenia sie barwnik i dlatego zmienia kolor lisci a nastepnie one usychają i opadają
4 3 4