Ułóż równanie do zadań (prosze też o podanie danych):

a)Wojtek ma 8 lat a jego tata jest 4 razy starszy od niego.Za ile lat tata Wojtka będzie 2 razy starszy od syna?

b)W pewnym graniastosłupie liczba wierzchołków jest o 44 większa od liczb ścian.Ile krawędzi ma ten graniastoslup?

c)Czterej przyjaciele,zapaleni turysci postanowili wspólnie kupic nowy namiot.Wojtek pokryl 24% kosztow zakupu,Jacek 28%,Maciek 22%,a Jurek dołożył brakujace 325 zł.Ile kosztował namiot?

2

Odpowiedzi

2010-04-08T21:59:10+02:00
A)
6 - Wiek Wojtka
6*4 = 24 -Wiek Taty
2(6 + x) = 24 + x
12 + 2x = 24 + x
x = 12

Odp. Za 12 lat

b)
x- liczba ścian (bocznych + 2 podstawy)
x+44- liczba wierzchołków
x-2- liczba ścian bocznych
2(x-2)- liczba wierzchołków ( w 2 podstawach)
2(x-2)=x+44
2x-4=x+44
2x-x=44+4
x=48 liczba ścian wszyskich
48-2( podstawy)=46 ścian bocznych, czyli liczba wierzchołków wielokąta w podstawie,
czyli wszystkich krawędzi w graniastosłupie jest 46*3=138

c)
24%x+28%x+22%x+325=x
x-74%x=325
26%x=325
26/100 x=325
26x=32500
x= 1250
namiot kosztowal 1250 pln
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T22:08:20+02:00
A)x- Ilość lat
8 - Wiek Wojtka
8*4 = 32 -Wiek Taty
2(8 + x) = 32 + x
16+2x=32+x
x=16 lat


Odp. Za 16 lat

b)
x- liczba ścian
x+44- liczba wierzchołków
x-2- liczba ścian bocznych
2(x-2)- liczba wierzchołków( w podstawach)
2(x-2)=x+44
2x-4=x+44
2x-x=44+4
x=48
48-2( podstawy)=46
46*3=138
Odp:Ten Graniastosłup ma 138 krawędzi

c)x-koszt zakupu 4 przyjaciele Wojtek -24%x
Jacek -28%x Maciek- 22%x Jurek 325 zł
24%x+28%x+22%x+325=x
x-74%x=325
26%x=325
26/100 x=325
26x=32500
x= 1250
Odp. Za namiot zapłacili 1250 zł