Odpowiedzi

2010-04-08T23:00:19+02:00
Kręgosłup zaczyna się u podstawy czaszki łącząc się z nią poprzez stawy szczytowo-potyliczne. Biegnie przez cały tułów aż do jego dolnego końca gdzie kończy się kością guziczną. Kręgosłup zbudowany jest z 33-34 kręgów, które poukładane są jeden na drugim. Budowa poszczególnych kręgów się różni i jest to uwarunkowane od położenia w kolumnie. Całą konstrukcje jaką tworzą kości kręgosłupa dzielimy na części: szyjną (7), piersiową (12), lędźwiową(5), krzyżową (5) i guziczną (4-5).
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-08T23:03:35+02:00
Kręgosłup płazów składa się z 9 kręgów:
- 1 kręg tułowiowy,
- 7 kręgów krzyżowych,
- 1 kręg ogonowy lub kość ogonowa.

Pierwszy kręg to inaczej dźwigacz. Na kręgu tym osadzona jest czaszka. Dźwigacz ma z przodu specjalny wyrostek, który wchodzi między dwie wypukłości czaszki, tzw. kłykcie potyliczne. W każdym kręgu możemy wyróżnić trzon albo łuk. Poza tym każdy kręg ma wyrostki. Między trzonem a łukiem znajduje się kanał kręgowy, przez który przechodzi część systemu nerwowego, tzw. rdzeń kręgowy. U płazów nie występują żebra tylko kręgi przodowklęsłe oraz mostek.