Odpowiedzi

2010-04-09T14:34:01+02:00
Mojzesz proro.przywodca narodu izraelskiego. przeprowadziol on izraelitow przez synaj.przejsciu temu yowarzyszyla liczne cua np manna z nieba, na gorze suynaj odtrzymal on tablice z dziesieciorgiem przykazan. doprowadziwszy lud do kannau mojrzesz umarl na gorze nebo.
6 2 6
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-09T14:52:11+02:00
Mojżesz ocalał mimo wydanego przez faraona nakazu mordowania dzieci hebrajskich. Matka schowała go w wiklinowym koszu nad brzegiem Nilu, siostra dziecka obserwowała kosz, gdy córka faraona wyłowiła Mojżesza siostra poradziła, żeby płaczące dziecko nakarmiła kobieta z jego plemienia. Wybrano matkę Mojżesz. Później córka faraona adoptowała go. Mojżesz był wykształcony i silny. W wieku 40 lat zobaczył Egipcjanina, który chłostał Hebrajczyka. Staną w jego obronie i zabił Egipcjanina. Mojżesz musiał uciekać z Egiptu, ponieważ za taki czyn karano śmiercią. Uciekł na pustkowie. Zobaczył tam pasterzy, którzy odpychali od studni 7 dziewczyn. Pomógł kobietom, napoił ich trzodę. Mojżesz zamieszkał razem z nimi, po pewnym czasie ożenił się z najstarszą kobietą. Pewnego dnia udał się na górę Horeb, tam ukazał mu się Bóg pod postacią palącego się krzaka. Bóg kazał mu wracać do Egiptu i poprowadzić Hebrajczyków do Ziemi Obiecanej. W Egipcie Mojżesz przekonał swój naród, że zesłał go Bóg. Udał się do faraona, który odmówił zgody na wyjście ludu. Wtedy Bóg zesłał na Egipt 10 plag. Po ostatniej pladze faraon pozwolił na opuszczenie Egiptu przez Izraelitów. Mojżesz wybrał drogę, która prowadziła przez górę Synaj. Na niej Bóg kazał im złożyć ofiarę. Egipcjanie pożałowali swojej decyzji i wysłali armię by sprowadzić ich z powrotem. Lud Hebrajczyków dzięki Boskiej pomocy unikną starcia z Egipcjanami. Bóg sprawił, że morze się rozstąpiło i Mojżesz ze swoim ludem przeszli przez nie, a armia Egipska została pochłonięta przez jego wody. Później Bóg w cudowny sposób karmił Hebrajczyków manną. Po przybyciu na górę Synaj lud otrzymał od Boga tablicę z 10 przykazaniami. Zwiadowcy, którzy byli w ziemi Kananejskiej rozsiali strach przed potęgą mieszkańców tych ziem. Bóg ukarał Hebrajczyków za ich strach, skazując na 40-letnią tułaczkę. Mojżesz przewodził Izraelowi przez 40 lat wędrówki przez pustynię, lecz nie dane było mu wejść do Ziemi Obiecanej. Zmarł w wieku 120 lat. Przypisuje się mu autorstwo Pięcioksiągu.
12 4 12