Ćwiczenia do chemi 1 gimnazjum
Chemia Nowej Ery NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA !!
zad 65 str 69 :

Ustal wzór sumaryczny chlorku metalu znajdującego się w 2 grupie układy okresowego o masie czasteczkowej 111 u .


Prosiłam bym też o wytłumaczenie jak otrzymaliscie ten wzór sumaryczny :)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-09T14:39:04+02:00
Więc tak, zacznijmy od tego, że metale w 2 grupie układu okresowego są dwuwartościowe, czyli tworzą chlorki o wzorze ogólnym MCl2, gdzie M to oznaczenie dowolnego metalu z tej grupy.

Następnie z układu okresowego odczytujemy masę cząsteczkową chloru, wynosi ona 35,5 u, więc masa Cl2 = 71 u

Jako, że mamy podaną masę cząsteczkową związku, możemy policzyć z tego masę cząsteczkową metalu, który się w nim znajduje, czyli:
111 u - 71 u = 40 u

Ostatni krok polega na tym, że posługując się układem okresowym odczytujemy, który pierwiastek ma taką masę atomową, w tym przypadku jest to wapń (Ca)

Tak więc wzór sumaryczny tego chlorku metalu to CaCl2
32 2 32
2010-04-09T14:40:31+02:00

Ta odpowiedź została oznaczona jako zweryfikowana

×
Zweryfikowane odpowiedzi zostały sprawdzone przez ekspertów, dlatego mamy pewność, że są prawidłowe i bezbłędne. Od dawna na zadane.pl znajdziesz tysiące poprawnych odpowiedzi, które zostały sprawdzone przez moderatorów (najbardziej zaufanych członków naszej społeczności).
Metal leży w II grupie ukł. okresowego, więc jest dwuwartościowy. Zatem jego wzór będzie następujący MCl2, gdzie M to szukany metal.

mCl2=2*35,5u=71u
MCl2=111g
M+71=111
M=111-71
M=40
Szukanym metalem jest wapń (Ca) a wzór to CaCl2
20 4 20