Odpowiedzi

2010-04-09T15:08:26+02:00
Fryderyk Franciszek Chopin (ur. 1 marca 1810 w Żelazowej Woli, zm. 17 października 1849 w Paryżu) – polski kompozytor i pianista. Jest uważany za najwybitniejszego polskiego kompozytora, a także za wybitnego pianistę i czołowego przedstawiciela muzyki okresu romantyzmu na świecie. Nazywany bywa poetą fortepianu. Choć należy do najchętniej granych kompozytorów muzyki fortepianowej, jego dzieła wymagają od wykonawcy znakomitego warsztatu i wirtuozerii. U źródeł jego twórczości leżała wielka wrażliwość artystyczna oraz umiejętność czerpania wzorców z polskiej muzyki ludowej.
Kalendarium
• 1810 – narodziny Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli
• 1817 – pierwsza próba kompozytorska w wieku 7 lat
• 1818 – pierwszy występ estradowy
• 1823 – rozpoczęcie nauki kompozycji u Elsnera
• 1826 – studia w Szkole Głównej Muzyki
• 1829 – wizyta w Wiedniu
• 1830 – ostateczne opuszczenie Polski
• 1831 – przyjazd do Paryża
• 1835 – zaręczyny z Marią Wodzińską
• 1836 – spotkanie z George Sand
• 1837 – zerwanie z Marią Wodzińską
• 1838 – wyjazd na Majorkę
• 1839 – powrót do Francji, powstaje Sonata b-moll
• 1844 – umiera ojciec Chopina
• 1845 – kłótnie z George i choroba Fryderyka nasilają się
• 1847 – zerwanie z George
• 1848 – wyjazd z Jane Stirling do Anglii i Szkocji
• 1849 – śmierć w Paryżu

Chopin do dziś uważany jest za największego kompozytora polskiego. Gdy gazety pisały, że jak z Mozarta Niemcy, tak z Chopina Polacy będą dumni, Chopin nazywał to nonsensem. Z tej przyczyny Paderewski uważał, że Chopin naprawdę nie zdawał sobie sprawy ze swojej wielkości. Za geniuszy muzyki Chopin uważał Mozarta i Bacha. Jego ballady F-dur i g-moll skomponowane zostały wedle samego kompozytora na temat "Jeziora Świteź" i "Świtezianki" Mickiewicza. Od początku komponowania w wieku 7 lat Chopin inspirował się niemal wyłącznie tematami polskimi. Szczególnie zajmowały go polskie tańce ludowe – mazurki, oberki, polonezy i kujawiaki, których elementy zawarł w słynnych polonezach i mazurkach. Od 1927 roku odbywa się w Polsce Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina, najstarszy na świecie monograficzny konkurs muzyczny, którego inicjatorem był Jerzy Żurawlew. Wyróżnił on jednych z najlepszych interpretatorów muzyki Chopina i w ogóle fortepianowej. Odbywają się także festiwale muzyki Chopina w Warszawie, Valldemossie, Genewie, Paryżu i wielu innych.
Pomniki w Polsce i na świecie
• Pomnik Chopina w Międzyzdrojach
• Pomnik Chopina w Łazienkach Królewskich w Warszawie
• Pomnik Chopina w Tiranie w Albanii
• Pomnik Chopina we Wrocławiu
• Pomnik Chopina w Żelazowej Woli
Chopin w popkulturze
Nagrody Akademii Fonograficznej – "Fryderyki
Nawiązujące do imienia Chopina Nagrody Akademii Fonograficznej – "Fryderyki", które zaczęto przyznawać w 1995 roku, miały być polskim odpowiednikiem nagrody Grammy. W 2006 r. po raz pierwszy nie odbyła się ceremonia wręczenia tych nagród.
Filmy o życiu kompozytora
Do tej pory powstało kilka filmów, traktujących głównie o związku Chopina i George Sand; np. Chopin: Pragnienie miłości w reżyserii Jerzego Antczaka, Błękitna nuta w reż. Andrzeja Żuławskiego.
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-09T15:11:00+02:00
Hej ja bym zrobiła tak:
str 1 . Wielkie jego zdjecie i dwie daty po lewej stronie urodzenia po prawej smierci
str 2. życiorys
str3.pierwsze sukcesy
str4.jako kompozytor - najsłynniejsze utwory
str 5. Maria Wodzińska - nażeczona
str 6. śmierć i pogrzeb Chopina
str 7. słynne konkursy na czesc chopina
str 8 galeria
str 9 galeria
str 10. spis tresci i z czego korzystałes

Pozdrawiam