Odpowiedzi

2010-04-09T15:55:47+02:00
Ponieważ jest tam bardzo surowy klimat
19 2 19
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-09T15:56:09+02:00
Finlandia jest polozona w strefie przewaznie tajgii, gdzie jest bardzo zimno i drzewa lisciaste nie poradzilyby sobie z przezyciem.
19 4 19
2010-04-09T15:57:24+02:00
Finlandia leży w strefie wpływów powietrza arktycznego i powietrza polarnomorskiego, którego ocieplający wpływ jest szczególnie widoczny w chłodnej porze roku. W zimie Finlandia pozostaje pod znaczącym wpływem Wyżu Azjatyckiego, który dość długo utrzymuje na jej terenie niskie temperatury, przez co powoduje długotrwałe zlodzenie zatok Botnickiej i Fińskiej. Taki układ cyrkulacji atmosferycznej sytuuje Finlandię w strefie klimatu umiarkowanego chłodnego.

Mimo dość znacznej rozciągłości południkowej kraju (ok. 1000 km) różnice temperatur, zwłaszcza latem, nie są duże. I tak np. średnia temperatura w lipcu na południu kraju wynosi 17-18ºC, a na północy, w Laponii – 14–15ºC. Zimą różnice temperatur między południem a północą są większe. Średnia roczna suma opadów na południu kraju wynosi 750 mm, natomiast na północy 400–450 mm. Rozciągłość południkowa Finlandii powoduje znaczne różnice w długości trwania okresu wegetacyjnego i długości utrzymywania się pokrywy śnieżnej.

W Finlandii jest około 60 tys. jezior, nie licząc tych najmniejszych. Zajmują one prawie 10% powierzchni kraju. Największe z nich to saimaa (4400 km2) i Päijänne (1100 km2). jeziora są połączone rzekami i kanałami, a ich granice często są trudne do ustalenia. Rzeki są niezbyt długie, ale zasobne w wodę. Większość rzek uchodzi do Zatoki Botnickiej (np. najdłuższa, Kemi, 600 m długości) i Zatoki Fińskiej. Około 30% powierzchni kraju zajmują bagna i torfowiska


Obok jezior drugim istotnym elementem środowiska naturalnego Finlandii są lasy. Powierzchnia lasów wynosi ponad 23 mln ha – ponad 70% całkowitej powierzchni kraju. Przeważają lasy iglaste strefy północnej. Skład gatunkowy większości lasów jest podobny, Przeważa sosna (53%), ponadto występuje świerk, brzoza oraz inne drzewa liściaste (olcha, dąb, jesion, lipa). Tundra zajmuje jedynie niewielki obszar na północy kraju. Na wybrzeżach południowych i południowo – zachodnich występują niewielkie obszary lasów mieszanych. Poza lasami są jeszcze zespoły roślinności bagiennej i łąkowej.

chce najj
20 3 20