1. W jaki sposób powstają Mierzeje?
2. W jaki sposób powstają jeziora przybrzeżne i podaj nazwy jezior przybrzeżnych.
3. W jaki sposób prądy morskie wpływają na rzeźbę wybrzeża?
4. Napisz w 5 zdaniach w jaki sposób Wisła ukształtowała krajobraz Polski.
5. Co to jest bryza dzienna i nocna?
6. Dlaczego wieją wiatry?



Proszę o szybkie i poprawne odpowiedzi :)

2

Odpowiedzi

2009-11-03T15:58:04+01:00
1.Mierzeje powstają gdy prądy morskie zabierają piaski, kamienie itd i zostawiają je w jednym miejscu potem po kilku latach powstaje mierzeja NP: mierzeja Helska
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2009-11-03T16:08:01+01:00
1. Łebsko, Gardno, Wicko

5. Bryza – wiatr wiejący na wybrzeżu morskim.

Zatem bryza dzienna (bryza morska) wieje znad morza na ląd. Natomiast w nocy woda oddaje ciepło wolniej niż ląd, dlatego cisnienie nad wodą jest niższe niż na powierzchni lądu, co powoduje zmianę kierunku wiatru.

Bryza nocna (bryza lądowa) przynosi na wodę suche powietrze znad lądu. Zasięg bryzy to ok. 20-30 km od linii brzegowej w stronę wody. W stronę lądu zasięg ten jest wyraźnie mniejszy i uzależniony od charakteru powierzchni.


6 . Przyczyna każdego wiatru sa róznice ciśnień w atmosferze (często powodowane przez różnice temperatury)
Bardziej dogłębne wyjasnienie fizyczne jest takie:
Ciśnienie przy podstawie rozgrzanego (cieplejszego) słupa powietrza np lądu jest mniejsze niż ciśnienie chodniejszej podstawy słupa powietrza nad wodą. Wówczas następuje przepływ od "wyżu" do "niżu" w ciągu dnia a nocą od morza do lądu. Przy każdym przypadku jest zachowana cyrkulacja czyli zamknięty obieg, więc w górnych warstwach atmosfery następuje przepływ w kierunku przeciwnym. Niedotyczy to wysokich warstw, gdzie wpływ ma ruch obrotowy Ziemi (cyklony).
7 2 7