Proszę o krótkie odpowiedzi do każdych z pytań z góry dziękuje :) i bardzo proszę o najpuźniejsze odpowiedzi do niedzieli poniewaz musze się z tego nauczyć ;* dziękuje ślicznie
1. scharakteryzuj oświecenie w europie jaki wiek obejmowało oświecenie
2.scharakteryzuj reformy przeprowadzone w rosji prusach i austri w 18 wieku
3. omów przebieg wojny o niepodległosc stanów zjednoczonych ameryki północnej
4.scharakteryzuj przebieg wielkiej rewolucji francuskiej , wymien przyczyny wybuchu i skutki.
5.omów sytuacje polski w czasach saskich
6.przestaw reformy sejmu 4 letniego i wymień najważniejsze postanowienia konstytucji 3 maja
7. scharakteryzuj przebieg powstania kościuszkowskiego wymień przyczyny wybuchu i skutki powstania

2

Odpowiedzi

  • łap
  • Początkujący
2010-04-09T18:58:04+02:00
1 odrodzenie narodził się we Włoszech, w XVI wieku, szczytowy okres trwa przez wiek XV, w Polsce odrodzenie przypada głównie na czasy panowania Jagiellonów i trwa od końca XV wieku po lata 30 XVII wieku.
przyczyny zmian świata w renesansie(odrodzenie):
- odkrycia geograficzne(odkrycie nowych ziem, rozwój handlu,rozwój banków)
- wynalezienie druku( rozpowszechnienie idei humanizmu, reformacji)
-odrodzenie ideałów antycznych( usytuowanie człowieka w centrum zainteresowania, jego myśli, dążeń(humanizm), powrót do antycznych ideałów w sztuce.
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-09T18:59:37+02:00
Wynalazki oswiecenia:
balon, mikroskop,teleskop piorunochron
monteskiusz- zaproponowal podzial wladzy na wladze sadownicza ustawodawcza i wykonawcza
zalozenia oswiecenia
deizm-wiara w to ze bog istnieje ale nie ma wplywu na to co sie dzieje teraz
empiryzm - poznawanie swiata za pomoca zmyslu wechu, wzroku itd.

2.
Rosja
wzmocnienie:armii, floty, administraci,
wprowadzenie nowych podatkow
wybudowanie 200 manufaktor w ktorych produkowani bron
odebranie calego majatku cerkwii
zwolnienie szlachy od placenia podatkow
Prusy
odebranie wladzy szlachcie, rozbudowanie armii, i administracji
zakazanie tortur
wprowadzenie obowiazku szkolnego
ograniczenie cenzury
Austria
rozbudowanie administracji, armii szkolnictwa
wprowadzenie gramanizacji( ujednolicenie prawa i jezyka)
3.
1775 potyczki anglii i ameryki w lexington
1776 deklaracja niepodleglosci
1777 bitwa pod saratogą( francja przylancza sie do wojny i pomaga ameryce)
1781 kapitulacja wojsk angielskich
1783 usa wolnym krajem
1787 konstytucja ameryki

wiecej nie mam :) mam nadzieje ze pomogłam to moje gg jbc 3132760