Odpowiedzi

2010-04-09T19:09:03+02:00

Bariery komunikacyjne

Omówienie barier komunikacyjnych.

1.

osądzanie:
*

krytykowanie
*

obrażanie
*

orzekanie
*

chwalenie (aby ganić lub manipulować), np. „dobrze to zrobiłeś, ale jakbyś się postarał mógłbyś być lepszy".
2.

decydowanie za innych:
*

rozkazywanie
*

grożenie
*

moralizowanie
*

niewłaściwe zadawanie pytań
3.

uciekanie od problemów współrozmówcy:
*

doradzanie
*

zmiana tematu
*

logiczne argumentowanie
*

pocieszanie
4. Polaryzacja - tendencja do wyrażania skrajnych opinii,
5.Etykietowanie - widzenie problemów przez ich nazywanie, a nie analizowanie,
6. Mieszanie faktów i wniosków, traktowanie wniosków na równi z rzeczywistymi faktami,
7. Przesadna pewność siebie, a więc przypisywanie sobie cech eksperta znającego się na wszystkich problemach,
8. Statyczna ocena - brak umiejętności weryfikacji opinii dotyczących nieustannie zmieniających się elementów rzeczywistości,
9. Klasyfikowanie i nieodróżnianie, czyli przypisywanie ludziom i zdarzeniom tych samych cech, klasyfikowanie ich i kategoryzowanie
przyczyny:
Głowna przyczyną jest brak zrozumienia i empati w stosuku do 2giej osoby. W sytuacji kiedy nie próbujemy zrozumieć drugiej stromy. W komunikacji bardzo ważne jest "ustawienie " się na zakończenie z pozytywnym skutkiem naszej rozmowy.

Zwalczanie barier:
Głownie musimy skupić się na eliminowaniu powyżej wymienionych barier. W tym wypadku niezimiernie przydatną umiejętnością bedzie rozmowa z 2 osobą o tym co nas boli, wyrażaniu swoich uczuć a także chaci wysłuchania tego jak sprawę postrzega nasz rozmówca.

pozdrawiam, mam nadzieje ze moja odp. przypadnie do gustu :-)
2 5 2