Odpowiedzi

2010-04-09T21:12:49+02:00
Przebieg nocy listopadowej : z 29 na 30 listopada wybuchło w Warszawie powstanie, rozpoczał je atak podchorążych na koszary i arsenał celem zdobycia broni oraz Belweder , gdzie mieszkał ks.Konstanty . Brat cara ostatecznie uszedł z życiem i opuścił stolicę , reszta wojskowych przejęła miasto .
5 3 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-09T21:25:20+02:00
Powstanie listopadowe

Czas trwania: 29/30.11.1830 - 06.09.1831, pod zaborem rosyjskim.

Przyczyny:
- niezadowolenie Polaków z rządów wielkiego księcia Konstantego
- tłumienie przez carskie władze przejawów opozycji w prasie i sejmie
- łamanie przez carat konstytucji Królestwa
- ucisk podatkowy
- zapowiedź wykorzystania armii Królestwa Polskiego do stłumienia rewolucji we Francji i Belgii, działalność sprzysiężenia podchorążych P.Wysockiego.

Przebieg:
- 29-30.11.1830r. - noc listopadowa: wystąpienie członków spisku podchorążych w Szkole Podchorążych, nieudany atak na Belweder (S. Goszczyński) w celu zabicia księcia Konstantego
- styczeń 1831r. - ogłoszenie detronizacji cara Mikołaja I
- luty 1831r. - zwycięstwa powstańców pod Stoczkiem (gen. J. Dwernicki) i nierozstrzygnięte starcie pod Grochowem (gen. J. Chłopicki)
- marzec 1831r. - zwycięstwo pod Dębem Wielkim (gen. I. Prądzyński)
- kwiecień 1831r. - zwycięstwo pod Iganiami (gen. J. Prądzyński)
- maj 1831r. - klęska wojsk polskich pod Ostrołęką (gen. J. Skrzynecki, gen. J. Bem)
- 08.09.1831r. - kapitulacja Warszawy

Skutki:
- liczne aresztowania i zsyłanie powstańców na Syberię
- zniesienie konstytucji z 1815r.
- likwidacja autonomii Królestwa Polskiego
- nasilenie polityki rusyfikacji
- emigracja znacznej części uczestników powstania
4 4 4