Odpowiedzi

2009-11-03T16:59:37+01:00
Europa: Jako datę wyznaczająca koniec starożytności i początek średniowiecza przyjmuje się umownie rok 476, w którym upadło Cesarstwo Zachodniorzymskie.Niekiedy przesuwa się granice pomiędzy ty,mi dwoma epokami wstecz,aż do wieku IV,kiedy to po ogłoszeniu edyktu mediolańskiego w roku 313 chrześcijaństwo zostało zalegalizowane na terenie Imperium Rzymskiego.
Koniec sredniowiecza jest w opiniach roznych badaczy wyznaczany przez takie fakty jak: wynalezienie druku przez Johannesa Gutenberga ok. 1450r., upadek Konstantynopola 1453, odkrycie Ameryki przez Krzysztofa Kolumba 1492
Polska: Dla dziejow kultury polskiej przelowmowym wydarzeniem bylo przyjecie chrztu w roku 966 przez Mieszka I. Od tego momentu bowiem Polska maiala udzial we wspolnocie kulturowej, ktora dzieki wierze stala sie chrzescijanska Europa.

Uniwersalizm: W wiekszosci krajow Europy Zach. i Środkowej funkcjonowal podobny model kulturowy i spoleczny. Panujacy w tych panstwach ten sam ustrój feudalny, ścisly podzial na okreslone stany spol., jedna wiara i obowiazujaca filozofia, umocniona podpanstwowa instytucja Kosciola sprzyjaly ksztaltowaniu sie poczucia jednosci oraz dazeniom uniwersalistycznym.

Teocentryzm:Idea przewodnia okresu średniowiecza,podporzadkowanie się Bogu wszystkich dziedzin zycia. Nauka pelnila role sluzebna wobec wiary i miala na celu jedynie jak najlepsze i najpelniejsze poznanie Stworcy oraz miejsca czlowieka na swiecie. królową nauk była zatem teologia powiazana z filozofia scholastyczna, w ktorej znaczne role odegraly poglady św,\. Augustyna i Tomasza z Akwinu.

Św. Augustyn w swojej filozofii inspirował się filozofią Platona, którą próbowal pogodzić z chrzescijanstwem. Wyznawal calkowita odrebnosc Boga od stworzonego przez Niego świata. Akcentowal rowniez istnienie w czlowieku nieustannego konfliktu,poniewaz toczy on ciagla walkę wewnetrzna, jakby byl jenoczesnie cielesny i duchowy, umieszczony przez Stworce w hierarchii pomiedzy aniolami a zwierzetami. To powoduje,z ejest rozdarty pomiedzy dazeniem do dobra,ktorego pragnie dusza jak i do zla ku ktoremu sklania sie cialo.Wg. Augustyna pozanie prawdy o sobie jest zadaniem czlowieka, ktory moze osiagnac ta wiedze dzieki wlasnemu wysilkow, zas wiare i najpelniejsze poznanie Boga otrzymuje bezposrednio od Niego na drodze nadzprzyrodzonego olśnienia.

Św. Tomasz z Akwinu: Swoje poglady ksztaltowal w dialogu z filozofia Arystotelesa( mówi się o niem ,że "ochrzcił Arystotelesa") Głosil jednosc natury ludzkiej, jako calosci zlozonej z niesmiertelnej i niematerialnej duszy oraz smiertelnego i materialnego ciala, co wyroznia czlowieka sposrod wszystkich Bozych stworzen i andaje mu wyjatkowe miejsce w uporzadkowanej hierarchii bytow oraz stawia prze nim zadanie osiagniecia doskonalosci. Sw. Tomasz oddzielil takze rozum (zrodlo wiedzy) od objawienia (zrodla wiary)- prawdy wiary, oparte na nadprzyrodzonym objawieniu, mogly zatem byc objasniane za pomoca intelektualnych spekulacji

1 5 1