Wybrałem pewien ułamek , jaki to ułamek jeśli
a) pomnożyłem go przez 7, wynik podzieliłem przez 4 i otrzymalem 3/5
b) podzieliłem go przez 3 , wynik pomnożyłem przez 5 i otrzymałem 7/13

Prosze o rozwiązanie i jak to najprosciej zrobic?
czekam do dzisiaj 20:00
jak nie to spam

dzięki:)

3

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T12:13:51+02:00
A) j to jest niewiadoma liczba

(j × 7) ÷ 4 =3/5
teraz liczby w nawiasie dzielimy przez cztery zeby sie pozbyc nawiasow
czyli (j ÷ 4) × (7÷4) jest to pomnozone bo w nawiasie jest znak ×
chyba wiesz ze jesli jest samo j to oznacza ze niewiadoma jest jedna bo gdyby byly 2 to wygladalo by to tak 2j a wiec gdy jest jedno mozna ale nie trzeba napisac 1j

a wiesz ze znak ÷ mozna zastapic kreska ulamkowa
wiec wygladalo by to tak j/7 ale nie wyglada to zbyt dobrze wiec mozna to zapisac w ten sposub j1/7 ale miedzy j a 1 jest znak × ktorego w takim przypadku nie trzeba pisac

a zatem
j1/7 ÷ 7/4= 3/5
i teraz mnozymy przez odwrotnos drugiego ulamka
j1/7 × 4/7 =3/5
j4/49 = 3/5
j= 3/5 ÷ 4/49
j = 3/5 × 49/4
j = 147/20
j= 7 7/20



b)
(j ÷ 3) × 5 = 7/13
5j ÷ 15 = 7/13
5j= 7/13 × 15
5j = 105/13 /÷ 5
j= 105/13 × 1/5
j = 21/13
j= 1 8/13



nie wiem czy to jest dobrze zrobione ale probowalam :)
2010-04-10T12:22:58+02:00
A)
12/35 mi wyszło z tąd , że bierzemy sobie załużmy x jako licznik i y mianownik potem mnożymy przez 7/4 i wychodzi nam 3/5 więc x/y = 3/5 *4/7
b)
na tej samej zasadzie no bo jak dzielisz przez trzy to mnożysz przez 1/3
wynik: 21/65
:)
Co do poprzedneigo rozwiązania , to uważam je za błędnę , a uwierz mam większe doświadczenie w liczeniu
1 5 1
2010-04-10T12:29:04+02:00
A) 3/5*4=12/5
(12/5)/7=12/35

b)(7/13)/5=7/65
7/65*3=21/65
1 4 1