Zad. 1. O której godzinie między 23:30 a północą, stosunek liczby minut, których brakuje do północy będzie do liczby minut, które upłynęły od 23:30 jest równy 1/4.

Zad. 2
a) jaką cyfrę możemy wpisać między cyfrę licznika oraz między cyfrę mianownika - ułamek 16/64 aby ułamek nadal wynosił 1/4.

b) jaką cyfrę możemy wpisać między cyfrę licznika oraz między cyfrę mianownika - ułamek 16/32 aby ułamek nadal wynosił 1/2.

2

Odpowiedzi

2010-04-10T13:27:40+02:00
1)
między 23:30 a 0:00 jest 30 minut

stosunek jest 1/4 czyli

30:5 = 6

1*6 = 6 - tyle brakuje do północy
4*6 = 24 - tyle upłynęło od 23:30

23:30 + 24min = 23:54

2)
a) 1[6]6 / 6[6]4
b) 1[9]6 / 3[9]2

liczby w [] to te które mamy wpisać
3 4 3
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T13:31:36+02:00
Zad. 1. O której godzinie między 23:30 a północą, stosunek liczby minut, których brakuje do północy będzie do liczby minut, które upłynęły od 23:30 jest równy 1/4.

30-x-- liczba minut do północy
x --- liczba minut która upłynęła od 23:30

(30-x)/x=1/4
x=4(30-x)
5x=120
x=24
zatem o godzinie 23:54 :)
Zad. 2
a) jaką cyfrę możemy wpisać między cyfrę licznika oraz między cyfrę mianownika - ułamek 16/64 aby ułamek nadal wynosił 1/4.
oznaczmy tę cyfrę przez x
wówczas liczbę 1x6 można przedstawić w postaci 100+10x+6
a liczbę 6x4 w postaci 600+10x+4

zatem
(100+10x+6)/(600+10x+4)=1/4
600+10x+4=4(100+10x+6)
600+10x+4=400+40x+24
40x-10x=600+4-400-24
30x=180
x=6
Odp. można wstawić 6

b) jaką cyfrę możemy wpisać między cyfrę licznika oraz między cyfrę mianownika - ułamek 16/32 aby ułamek nadal wynosił 1/2.

niech x ozncza tę cyfrę wówczas:
1x6=100+10x+6
3x2=300+10x+2
(100+10x+6)/(300+10x+2)=1/2
300+10x+2=2(100+10x+6)
300+10x+2=200+20x+12
20x-10x=300+2-200-12
10x=90
x=9
Odp. mozna wstawić 9
66 4 66