DWA PROSTE ZADANKA :) CZEKAM I DAJĘ NAJ

1. Basia miała w skarbonce 140 zł oszczędności. Podzieliła je na dwie części. Na zakup prezentu dla mamy wzięła o 20 zł woęcej niż zostało w skarbonce. Ile pieniędzy zostało, a ile Basia wydała na prezent?

2. Cenę lodówki obniżono dwókrotnie o 10%. Ile kosztuje obecnie lodówka, jeżeli jej cena jest o 380 zł niższa od ceny początkowej?

3

Odpowiedzi

2010-04-10T13:30:55+02:00
1. 140:2=70
70+20=90 ------------- cena prezentu
70-20=50 ------------- pozostało

2.380 x 10%=38
380+38=418
418 x 10%=41.8
418+41.8=459.8 ~ 460 zł

mam nadzieję, że dobrze zrobiłam zadanie
Najlepsza Odpowiedź!
  • krwq
  • Rozwiązujący
2010-04-10T13:32:13+02:00
Rozwiązanie wyżej jest złe dla obu zadań

1.
x-20 - ilość pieniędzy które zostały w skarbonce
x - tyle wzięła Basia na prezent

ilość pieniędzy które zostały w skarbonce + ilosc pieniedzy wydanych na prezent = 140
zatem:
x-20 + x = 140
2x-20=140
2x=160
x=80


2.
x - cena poczatkowa lodowki

cena po pierwszej obniżce:
90% * x = 0.9x
żeby nie było wątpliwości: %=0.01

cena po drugiej obniżce
90% * (0.9x) = 0.9*0.9x = 0.81

wiemy że:
cena poczatkowa - cena po drugiej obnizce = 380

zatem

x - 0.81x = 380
0.19x = 380
19x = 38000
x = 2000

szukamy ceny po drugiej obniżce, zatem:
2000-380=1620
i tyle właśnie kosztuje ta lodówa.
1 5 1
2010-04-10T13:48:09+02:00
Zad. 1)
140 zł - suma wszystkich oszczędności
x - pieniądze , które Basi zostały w skarbonce
x + 20 - II - , które Basia wydałan za zakup prezentu
x + x + 20 zł = 140 zł < równanie >
2 x + 20 zł = 140 zł
140 zł - 20 zł = 2 x
120 zł = 2x
x = 60 zł
spr. war. zad.
60 zł - pieniądze pozostałe w skarbonce
60 zł + 20 zł - pieniądze , które Basia wydała na prezent
60 + 60 + 20 = 140 zł

Odp : Zostało 60 zł , a na przezent Basia wydała 80 zł.

zad.2)
x - początkowa cena lodówki
x > 0
Cena lodówki po pierwszej obniżce o 10 % :
x - 10% x = x - 1/10 x = 9/10 x
Cena lodówki po drugiej obniżce o 10 % :
9/10 x - 10 % 9/10 x = 9/10 x - 1/10 * 9/10 x = 81/100 x
x - 81/100 = 19/100
19/100 x = 380 zł
x = 20 x 100
x = 2000 zł
2000-380=1620 zł
Odp : Lodówka kosztuje teraz 1620 zł.