1 temat : Rozmnażanie się roślin.
Zad.1
•Napisać adnotację do punktu : Znaczenie wytwarzania nasion.

2 temat : Parzydełkowce - najprostsze zwierzęta tkankowe
Zad.2
•Wymień wspólne cechy wszystkich przedstawicieli parzydełkowców.

Ćw.1 Cechy budowy oraz rola organizmów tkanki :
1. nabłonkowej
a) ochronnej
b) transportującej
c) zmysłowej
2. łącznej
a) tłuszczowej
b) chrzęstnej
c) kostnej
d) krew i limfa
3. mięśniowej
a) poprzecznie prążkowanej
b) gładkiej
4. nerwowej

Liczę na pomoc - daję naj za wszystkie dobrze zrobione zadania

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T20:37:17+02:00
Ćw.1 Cechy budowy oraz rola organizmów tkanki :
1. nabłonkowej
a) ochronnej - zapobiega utracie wody i wnikaniu szkodliwych substancji
b) transportującej -
c) zmysłowej - odbiera bodźce
2. łącznej
a) tłuszczowej - składa się z dużych komórek, których wiekszą część wypełnia duża kropla tłuszczu, uwalnia tłuszcz gdy organizm nie otrzymuje wystarczającej ilości pozywienia
b) chrzęstnej - składa się z substancji między komórkowej w której znajdują się jamki. w ich wnętrzu położone są komórki chrzęstne
c) kostnej - buduje szkielet, jest twarda, koórki kostne połozone w jamkach
d) krew i limfa - tkanka łączna płynna, transpotruje tlen i odprowadza dwutlenek węgla oraz rozprowadza substancje odzywcze po organizmie, zbudowana z osocza oraz elementów morfotycznych (krwinki czerwone, białe i płytki krwi)
3. mięśniowej
a) poprzecznie prążkowanej - buduje mięsnie rąk i nóg
b) gładkiej -wchodzi w skład wielu narzadów, dzięki niej mogą one zmieniać swą średnicę
4. nerwowej - buduje cały układ nerwowy, zbudowna z komórek nerwowych - neuronów i ich wypustek - dendrytów.

zad. 1
do najważniejszych cech roślin nagonasiennych nalezy wytwarzanie nasion, czyli struktur służących do rozmnażania się i rozprzestrzeniania. powstają one w specjalnych organach slużących do rozmnażania płciowego czyli kwiatów.

zad.2
występują w wodach słonych, prosta budowa, skłonności do regeneracji, promienista symetria ciała
1 1 1
2010-04-10T20:40:28+02:00
Znaczenie wytwarzania nasion
-pokarm(dla człowieka np.nasiona dyni dla ptaków np. nasiona słonecznika)
- źródło powiększania plonu
- składnik lekarstw,mieszanek.

1Rola tkanki nabłonkowej:
a- ochrona przed zanieczyszczeniami
b- Transport substancji
c- zmysłowy (odbiera bodźce)

2Rola tkanki łącznej
kostnej-oddzielają nasz organizm od otaczającego środowiska
tłuszczowej-zabezpieczają przed utratą wody
chrzęstnej-wyściełają narządy i jamy ciała



d-krew i limfa
- rozprowadza po organizmie tlen, a odprowadza do płuc dwutlenek węgla
- rozprowadza po organizmie substancje odżywcze oraz witaminy i hormony

3Rola tkanki mięsniowej
poprzecznie prążkowana: skurcz mięśni
miękka: nadaje kształt soczewkom, poszerza źrenice, reguluje przepływ krwi przez naczynka krwionośne, przesuwa pokarm w układzie pokarmowym.

4.rola tkanki nerwowej
odbiór, przetwarzanie, przesyłanie i wysyłanie bodźców. Z niej właśnie zbudowany jest mózg, rdzeń kręgowy i nerwy