1) Pięciu pracowników podzieliło sie zapłatą tak ,że czterech otrzymało odpowiednio 1/3 , 1/4 , 1/6 i 1/5 całej zapłaty. Jaką część zapłaty dostał piąty pracownik?

2) Podróżnicy stwierdzili ze jeśli będą spożywali każdego dnia pełne racje żywnościowe to zapasy wystarcza im na 10 dni. Oblicz na ile dni starcza im te zapasy jesli racja zywnościowe zostana zmniejszone o 1/6 . Zapisz obliczenia.

3)w 3 kg roztowu znajduje sie 6 dag cukru. Jakie stężenie procentowe ma ten syrop?

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T15:08:14+02:00
1.
1/3=20/60
1/4=15/60
1/6=10/60
1/5=12/60

20/60+15/60+10/60+12/60=57/60

1-57/60=3/60 =1/20

Otrzymał 1/20 zapłaty


2.
x-racje żywieniowe na 1 dzień na początku
x-1/6x=5/6x-obecna racja żywieniowa na 1 dzień
10x-... na 10 dni na początku
5/6x *10=8 1/3x- obecna racja żywieniowa na 10 dni
10x-8 1/3x=1 2/3x-tyle zostanie po 10 dniach
1 2/3x :5/6x=2- na tyle dni starczy im jeszcze jedzonka :)
2+10=12
ODP:Po zmniejszeniu racji żywieniowych podróżnikom starczy jedzenia na 12 dni


3.
3000g roztworu ---- 6g cukru
100g r-ru ------ 0,2g cukru
Odp. Cp = 0.2% (Cp to stężenie procentowe)
2010-04-10T15:18:42+02:00
1/3+1/4+1/5+1/6+x=1
sprowadzamy wszystko do wspólnego mianownika więc
1/3=20/60
1/4=15/60
1/5=12/60
1/6=10/60
20/60+15/60+12/60+10/60+x=1
57/60+x=1
x=3/60
x=1/20

2)x-racja żywieniowa
x-1/6=5/6x
5/6x=10
x=12-na tyle dni wystarczy racji żywieniowej

3)3kg=300dag=3000g-masa całego roztworu
6dag=60g-masa substancji rozpuszczonej
sposób z proporcji
3000g-100%
60g-x%
x=100%*60g/3000g
x=2%-stężenie procentowe roztworu