Pięciu pracowników podzieliło sie zapłatą tak, że czterech otrzymało odpowiednio 1/3, 1/4, 1/6 i 1/5 (ułamki) całej zapłaty. Jaką częsc zapłaty dostał piąty pracownik? Zapisz obliczenia stosując proporcje

Potrzebne na zaraz, dam naj!;)

2

Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T15:49:15+02:00
1/3 + 1/4 + 1/6 + 1/5 + x = 1

wszystko zsumowane powinno dać jeden czyli całośc

20/60 + 15/60 + 10/60 + 12/60 + x = 60 /60

57/60 + x = 60/60

x= 60/60 - 57/60

x= 3/60

x=1/20 tyle dostał ostatni pracownik
2010-04-10T15:55:02+02:00
⅓+¼+⅙+⅕=²⁰/₆₀+¹⁵/₆₀+¹⁰/₆₀+¹²/₆₀=⁵⁷/₆₀
1-⁵⁷/₆₀=³/₆₀=¹/₂₀
Piąty pracownik otrzymał 1/20 zapłaty