Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T17:29:55+02:00
4Fe + 3O2 = 2Fe2O3

224g - 320g
xg - 100g
x = 70g

Odp. W reakcji wzięło udział 70g żelaza

Mam nadzieję, że pomogłam ;)
1 5 1
2010-04-10T17:46:59+02:00
Nie napisałaś jakiego tlenku żelaza, a są dwa...
a) dla tlenku żelaza (II)- FeO
2 Fe + O₂→ 2 FeO

M(masa atomowa żelaza)- 56 u ( mnożymy ją przez 2,bo w reakcji wzięło udział dwa atomy= 112u)
M (masa cząsteczkowa ) FeO- 56u + 16u=72 u (mnożymy ją przez 2,bo w reakcji powstały 2 cząsteczki= 144u)

Czyli ze 112g Fe------powstałoby------144g FeO
to z Xg Fe-------------powstanie--------100g FeO

X=100g × 112g : 144g= 77,8g Fe

Do reakcji użyto 77,8g żelaza

b)dla tlenku żelaza(III) - Fe₂O₃
4 Fe + 3 O₂→ 2 Fe₂O₃

M Fe- 56 u (mnożymy ją przez 4,bo w reakcji wzięło udział 4 atomy Fe=224u )
M Fe₂O₃= 2 × 56u + 3×16= 160u( mnożymy ją przez 2,bo w reakcji powstały dwie cząsteczki Fe₂O₃= 320u)

Czyli z 224g Fe------powstałoby------320 g Fe₂O₃
to z Xg Fe-------------powstanie--------100g Fe₂O₃

X=100g × 224g : 320g= 70g Fe

Do reakcji użyto 70g żelaza.
1 5 1