Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T18:22:14+02:00
Reakcja 1 nie może zajść w wyniku powyższego schematu. Aby otrzymać alkyn (ewidentnie wynika, że potrzebujemy właśnie alkynu (butinu) )trzeba użyć innej metody.


1. C₄H₆Br₄ + 2Zn = C₄H₆ + 2ZnBr₂
2. C₄H₆ + HCl ---> C₄H₇Cl
3. C₄H₇Cl + Br₂ ---> C₄H₇ClBr₂


A- C₄H₆Br₄ - 2,2,3,3 - tetrabromobutan
B- C₄H₆ - Butin
C- C₄H₇ClBr₂ - 2,3 - dibromo - 2 - chlorobutan


Mam nadzieję, że pomogłam ;)
2010-04-10T18:55:46+02:00
Za pomocą pierwszej reakcji nie da się otrzymać związków wyjściowych do następnych etapów reakcji. Proponowałabym zastosowanie reakcji Wurtza (reakcja chlorowcopochodnej-bo taka kryje się pod symbolem A z alkalicznym metalem np. Zn, w wyniku której otrzymamy związek B o potrójnym wiązaniu,bo taki właśnie musimy otrzymać,aby możliwe było kontynuowanie dalszych reakcji)

1) C₄H₆I₄ + 2 Zn→ C₄H₆ + 2 Zn I₂
2,2,3,3-tetrajodobutan + cynk→ butyn + jodek cynku

2)C₄H₆ + HCl → C₄H₇Cl
butyn + kwas solny→2-chlorobuten

3) C₄H₇Cl + Br₂ → C₄H₇ClBr₂
2-chlorobuten + brom→2,3 - dibromo - 2 - chlorobutan

A- C₄H₆Br₄ - 2,2,3,3 - tetrajodobutan
B- C₄H₆ - butyn
C- C₄H₇ClBr₂ - 2,3 - dibromo - 2 - chlorobutan