Odpowiedzi

Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-10T18:27:22+02:00
1. Pendżab to inaczej Pięciorzecze. Rozległa równina w dolinie Indusu, z Himalajów spływa do niej 5 rzek. Pendżab od wielu lat stanowi terytorium sporne Indii i Pakistanu.

Chiny i Indie uważa się za ojczyznę herbaty. Tam też występuje odmiana asamska tej rośliny. Plantacje w Indiach zajmują prawie 0,5 mln ha - Indie dostarczają niemal 1/3 światowej produkcji herbaty.

Nazywano ją Sagarmatha, czczono jako Boginię Matki Ziemii - Czomolungmę. Od 1852 nazywa się ją też Mount Everestem. Pierwsze zimowe zdobycie góry należy do Polaków.

Wielki Mur Chiński to symbol Państwa Środka. Widać go z kosmosu. Ciągnie się od Shanhaiquan na wschodnim wybrzeżu, do pustynii Gobi. W VIII w. p.n.e. poszczególne księstwa wznosiły wały, których scalanie rozpoczął cesarz Qin Shi huangdi. Kolejne dynastie dokończyły tego dzieła.

Fudżi, w myśl religii buddyzmu i szintoizmu, jest czczona jako święta. Co roku najwyższy szczyt Japonii odwiedzają tysiące pielgrzymów. Uważa się, że ścieżka okrążająca górę na wys. 2,5 tys. m stanowi przejście do innego świata.

Jakucja do kraina we wschodniej Rosji. Słynie z produkcji diamentów jubilerskich oraz złóż złota. Już w XVII w. Rosja zaczęła podbój tego kraju, zmuszając Jakutów do składania daniny w naturze - jasaku. W XIX wieku zsyłano tu więźniów politycznych, a w XX w. budowano łagry. Obecnie na terenach Jakucji dominują Rosjanie.

Na półwyspie Kamczatka znajduje się prawie 300 wulkanów. Najwyższy - Kluczewska Sopka - ma osiąga wys. 4750 m.n.p.m. i jest najaktywniejszym wulkanem świata.

Starożytna Kolchida leżała na terytorium dzisiejszej Gruzji. To do niej Jazon wyprawił się po złote runo.

Miasto Shibam w północnym Jemenie określane jest niejednokrotnie Manhattanem pustyni. Skupisko kilkuset wieżowców ulepione zostało z gliny. Od setek lat budynki opierają się wiatrom i upałowi. Miasto wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

2. Azja. Ludność.

W 1950–2008 liczba ludności Azji wzrosła prawie trzykrotnie z 1,4 mld do 4,0 mld (ok. 60% ludności świata); azjatycką część Rosji zamieszkiwało ok. 32 mln osób; wysoki przyrost naturalny: 28‰ rocznie w latach 70. i ok. 17‰ na początku XX w.; nadal pozostaje bardzo wysoki w krajach południowo-zachodniej Azji (do 34,5‰ w Jemenie), stosunkowo niski w Chinach (6,2‰), bardzo mały w Japonii (0,5‰). W strukturze wiekowej większości krajów duży (40–46%) udział dzieci (do 14 lat), najmniejszy (13–16%) w Chinach, Japonii, Singapurze; występuje nierównowaga płci — liczebna przewaga mężczyzn nad kobietami, zwłaszcza w krajach muzułmańskich i Chinach; przeciętna długość życia ok. 67 lat (największa w Singapurze — ponad 81 lat, najkrótsza w Afganistanie niespełna 43 lata). Azja jest najgęściej zaludnioną częścią świata — 88 mieszkańców na 1 km2, bez azjatyckiej części Rosji — 120 mieszkańców; większość ludności skupia się w południowej i południowo-wschodniej Azji, gdzie w deltach wielkich rzek gęstość zaludnienia przekracza 500 mieszkańców na 1 km2; prawie bezludne są obszary pustynne i wysokogórskie. Stopień urbanizacji krajów azjatyckich jest stosunkowo niski — ok. 37%; w krajach rozwiniętych gospodarczo (Japonia, Izrael, Korea Południowa, Singapur) wynosi 80–100%. W 2005 było 12 zespołów miejskich o liczbie mieszkańców 10 mln i więcej (Tokio, Seul, Bombaj, Delhi, Kalkuta, Dżakarta, Szanghaj, Dhaka, Karaczi, Osaka–Kōbe, Pekin, Metro Manila), 15 zespołów od 5 do 10 mln osób i 191 o liczbie mieszkańców od 1 do 5 mln. Dominuje ludność odmiany żółtej, na południu i zachodzie — białej. Azja jest kolebką wielkich religii: buddyzmu, hinduizmu, islamu.

3.panda tygrys antygona bazant jastrzab sarna rys
krokodyl rybolow zuraw
22 2 22
2010-04-10T18:32:32+02:00
CIEKAWOSTKI

1. AzjaPendżab to inaczej Pięciorzecze. Rozległa równina w dolinie Indusu, z Himalajów spływa do niej 5 rzek. Pendżab od wielu lat stanowi terytorium sporne Indii i Pakistanu.

2. Chiny i Indie uważa się za ojczyznę herbaty. Tam też występuje odmiana asamska tej rośliny. Plantacje w Indiach zajmują prawie 0,5 mln ha - Indie dostarczają niemal 1/3 światowej produkcji herbaty.

3. Nazywano ją Sagarmatha, czczono jako Boginię Matki Ziemii - Czomolungmę. Od 1852 nazywa się ją też Mount Everestem. Pierwsze zimowe zdobycie góry należy do Polaków.

4. Wielki Mur Chiński to symbol Państwa Środka. Widać go z kosmosu. Ciągnie się od Shanhaiquan na wschodnim wybrzeżu, do pustynii Gobi. W VIII w. p.n.e. poszczególne księstwa wznosiły wały, których scalanie rozpoczął cesarz Qin Shi huangdi. Kolejne dynastie dokończyły tego dzieła.

5. Fudżi, w myśl religii buddyzmu i szintoizmu, jest czczona jako święta. Co roku najwyższy szczyt Japonii odwiedzają tysiące pielgrzymów. Uważa się, że ścieżka okrążająca górę na wys. 2,5 tys. m stanowi przejście do innego świata.

6. Jakucja do kraina we wschodniej Rosji. Słynie z produkcji diamentów jubilerskich oraz złóż złota. Już w XVII w. Rosja zaczęła podbój tego kraju, zmuszając Jakutów do składania daniny w naturze - jasaku. W XIX wieku zsyłano tu więźniów politycznych, a w XX w. budowano łagry. Obecnie na terenach Jakucji dominują Rosjanie.

7. Na półwyspie Kamczatka znajduje się prawie 300 wulkanów. Najwyższy - Kluczewska Sopka - ma osiąga wys. 4750 m.n.p.m. i jest najaktywniejszym wulkanem świata.

8. Starożytna Kolchida leżała na terytorium dzisiejszej Gruzji. To do niej Jazon wyprawił się po złote runo.

9. Miasto Shibam w północnym Jemenie określane jest niejednokrotnie Manhattanem pustyni. Skupisko kilkuset wieżowców ulepione zostało z gliny. Od setek lat budynki opierają się wiatrom i upałowi. Miasto wpisano na Listę Światowego Dziedzictwa Kultury UNESCO.

LUDNOŚĆ

Azję zamieszkuje blisko 4,1 mld ludzi, co stanowi około 62% ludności świata.
Średnia gęstość zaludnienia 93 osoby/km².

ZWIERZETA

Agama błotna
Aligator chiński
Aspideretes nigricans
Azjatycki żółw bagienny

Batagur baska
Bungarus

Cosymbotus craspedotus

Daboja
Daboja łańcuszkowa
Draco

Efa piaskowa
Efa pstra
Elachistodon westermanni

Gawial gangesowy
Gekon fałdoskóry
Gekon tygrysi
Gloydius blomhoffii
Gloydius saxatilis
Guzowiec krokodylowy

Jaszczurka zwinka
Jaszczurka żyworodna

Kaczuga indyjska
Kameleon jemeński
Kameleon pospolity
Kobra indyjska
Kobra królewska
Kobra nepalska
Kobra plująca
Kobra pospolita

Kobra środkowoazjatycka
Krokodyl błotny
Krokodyl filipiński
Krokodyl gawialowy
Krokodyl różańcowy
Krokodyl syjamski

Naja philippinensis
Naja samarensis
Naja sputatrix
Naja sumatrana

Padalec zwyczajny
Połoz amurski
Połoz perski
Pudełecznik trójpasy
Pyton czarny
Pyton obrączkowy
Pyton siatkowy
Pyton tygrysi
Pyton zielony

Smok latający

Toke
Tęczowiec

Vipera barani
Vipera bornmuelleri

Waran bengalski
Waran indyjski
Waran papuaski
Waran paskowany
Waran szary
Waran timorski

Waran z Komodo
Waran żółtawy
Wąż Eskulapa
Wąż czułkowy

Zaskroniec indochiński
Zaskroniec japoński
Zaskroniec zwyczajny

Żmija armeńska
Żmija bliskowschodnia
Żmija irańska
Żmija kaukaska
Żmija nosoroga
Żmija rogata
Żmija sykliwa
Żmija turecko-irańska
Żmija zygzakowata
Żółw błotny
Żółw cętkowany
Żółw pawiooki
Żółw stepowy
Żółw sundajski
Żółw wielkogłowy
Żółw śródziemnomorski
Żółwiak afrykański
Żółwiak chiński
Żółwiak malajski
Żółwiak szanghajski
Żółwiak wąskogłowy

Aleksandretta obrożna
Aleksandretta większa
Aleksandretta śliwogłowa
Antygona indyjska
Aquila hastata
Argus malajski

Bażant królewski
Bażant tajwański
Bezpłetwiec
Bezszpon
Białorzytka cypryjska
Białorzytka pstra
Białorzytka pustynna
Białorzytka płowa
Biegus łyżkodzioby
Bielik
Bielik olbrzymi
Bielik wschodni
Bilbil zbroczony
Bocian białoszyi
Bocian czarnodzioby
Bocian czarny
Bradypterus alishanensis

Caprimulgus meesi
Cettia haddeni
Chwastówka zwyczajna
Cyclopsitta
Cyraneczka
Czapla białobrzucha
Czapla białoskrzydła
Czapla czarnonoga
Czapla czczona
Czapla okazała
Czapla olbrzymia
Czapla rafowa
Czapla szarobrzucha
Czapla żółtodzioba
Czarnowron
Czeczotka tundrowa

Dama niebieskobrzucha
Dendrocitta bayleyi
Drozd chiński
Drozd rdzawogardły
Drozd śpiewak
Drozdoń pstry
Drozdówka rdzawa
Drzewica indyjska
Dzioborożec filipiński
Dzioborożec malajski
Dzioborożec wielki
Dzioborożec żałobny
Dzięcioł zielony
Dzwoniec zwyczajny
Długoszpon chiński
Długoszpon żółtoczelny

Edredon okularowy

Figojad białobrzuchy
Figojad zielonkawy
Figówka czarnolica
Figówka czerwonobroda
Figówka tęczowa
Figówka żółtobroda
Filemon sępiogłowy
Flagowiec
Flaming mały
Flaming różowy
Frankolin obrożny

Gadożer
Garrulax konkakinhensis
Gawron
Gołogłów
Gołąb grzywacz
Gołąb siniak
Grubodziób zwyczajny
Gęś białoczelna
Gęś gęgawa
Gęś mała
Gęś tybetańska
Gęś łabędzionosa

Hełmiatka

Ibis czarnopióry
Ibis czczony
Ibisodziób
Iranka

Jabouilleia naungmungensis
Jemiołuszka
Jemiołuszka japońska
Jerzyk
Jerzyk alpejski

Kaczka krzyżówka
Kakadu biała
Kakadu białooka
Kakadu molucka
Kakadu sinooka
Kakadu żółtoczuba
Kakadu żółtolica
Kawka
Kawka srokata
Kazarka rdzawa
Kazuar hełmiasty
Kitta czerwonodzioba
Kitta szmaragdowa
Kiściec annamski
Kiściec srebrzysty
Kląskawka syberyjska
Kokosznik (ptak)
Kolorzyk błękitny
Kormoran czarny
Kormoran mały
Kormoran skromny
Krabożer
Kraska zwyczajna
Kraskówka azjatycka
Kruczak
Kruk
Krzyżodziób świerkowy
Kulon
Kur bankiwa
Kur siwy
Kurtaczek bengalski
Kusochwostka rdzawoskrzydła
Kusogonka
Kwiatownik niebieskouchy

Lelek kozodój
Liocichla bugunorum
Listkogonka niebieskolica
Lodówka (ptak)
Loriculus camiguinensis
Lorysa górska

Mandarynka (ptak)
Marabut indyjski
Marabut jawajski
Marmurka (ptak)
Maskonur złotoczuby

Małpożer
Mewa srebrzysta
Mewa żółtonoga
Mniszka kapturowa
Mniszka muszkatowa
Modraczek
Modrak (ptak)
Modrzyk (ptak)
Motacilla samveasnae
Muchołówka mała
Myszołów zwyczajny

Nagórnik zwyczajny
Ninox burhani
Ninox sumbaensis
Nosoczub szmaragdowy

Ohar
Orlik malajski
Orzechówka (ptak)
Orzeł przedni
Orzeł sawannowy
Orzeł stepowy
Orłosęp brodaty
Otus thilohoffmanni

Papuga wielkodzioba
Pardwa mszarna
Paskowniki
Paw indyjski
Paw złoty
Pekińczyk żółty
Pelikan indyjski
Pelikan kędzierzawy
Pelikan mały
Pelikan różowy
Perkoz dwuczuby
Perkoz rdzawoszyi
Perkoz rogaty
Perkozek
Piżmówka malajska
Pleszka chińska
Prioniturus
Przepiórecznik
Przepiórnik
Psittaculirostris
Pstrogłów żółtogardły
Puchacz indyjski
Pustynnik (ptak)
Puszczyk mszarny
R
Rudawka malajska
Rudzik zwyczajny
Rybaczek srokaty
Rybitwa bengalska
Rybołów
Rybożer brunatny

Salangana himalajska
Scolopax bukidnonensis
Sierpówka
Siewka złotawa
Skowrończyk mały
Sowa śnieżna
Sroczek białorzytny
Sroczek zmienny
Sroka błękitna
Sroka zwyczajna
Sułtan złotogrzbiety
Syczek długoskrzydły

Adenomus dasi
Adenomus kelaartii

Barbourula busuangensis
Barbourula kalimantanensis
Bufodes meghalayanus

Duttaphrynus crocus
Duttaphrynus noellerti

Grzebiuszka syryjska

Hyla annectans
Hyla chinensis
Hyla hallowellii
Hyla heinzsteinitzi
Hyla immaculata

Hyla savignyi
Hyla suweonensis
Hyla tsinlingensis

Karsenia koreana
Kumak dalekowschodni
Kumak wielki
Kątoząb syberyjski

Megophrys montana

Narożnica górska
Nasikabatrachus sahyadrensis

Pazurzec ussuryjski
Pseudobufo subasper

Ropucha szara

Salamandra anatolijska
Salamandra kaukaska
Salamandra olbrzymia chińska
Salamandra olbrzymia japońska

Traszka chińska
Traszka hongkońska
Traszka zwyczajna

Żaba indyjska
Żaba moczarowa
Żaba rycząca
Żaba trawna
Żaba śmieszka
Żaboząb ałatauski

Acerodon grzywiasty
Acomys russatus
Alaktaga
Anatana indyjska
Anoa górski
Anoa nizinny
Argali ałtajski

Babirussa
Badia (zwierzę)
Badylarka
Balizaur
Banteng
Barasinga
Bawół indyjski
Bawół mindorski
Binturong
Bobak
Borowiaczek
Borowiec wielki
Borsuk
Burunduk

Capra cylindricornis
Chaus
Chomik stepowy
Chrotomys whiteheadi
Crocidura andamanensis
Crocidura arabica
Crocidura armenica
Crocidura baluensis
Crocidura beatus
Crocidura beccarii
Crocidura brunnea
Crocidura caspica
Crocidura dhofarensis
Crocidura dsinezumi
Crocidura elongata
Crocidura foetida
Cyjon
Cziru
Czykara

Daniel (zwierzę)
Dendrolagus mbaiso
Dingo
Diplomesodon pulchellum
Drzewiak Goodfellowa
Drzewiak rudy
Drzewiak szary
Drzewiak złotogrzbiety
Duk
Dzik
Dżejran

Fenek
Feroculus feroculus

Garna
Gaur
Gazela Przewalskiego
Gazela dorkas
Gazela indyjska
Gazella gazella
Gepard
Gibon białoręki
Gibon czarny
Gibon hulok
Gibon srebrzysty
Goral
Goral długoogoniasty
Gołyszek

Gronostaj
Góralek przylądkowy
Góralek zaroślowy

Hiena pręgowana
Hulman zwyczajny

Jak
Jelarang
Jeleń Alfreda
Jeleń Elda
Jeleń aksis
Jeleń baweański
Jeleń białowargi
Jeleń kalamiański
Jeleń milu
Jeleń szlachetny
Jeleń wschodni
Jelonek bengalski
Jelonek błotny
Jelonek czubaty
Jenot
Jeż amurski
Jeż etiopski
Jeż uszaty
Jeż wschodni
Jeżozwierz afrykański
Jeżozwierz indyjski

Karakal
Karlik malutki
Karlik średni
Kiang
Korsak
Koszatka
Kot arabski
Kot bengalski (gatunek)
Kot kusy
Kot marmurkowy
Kot nubijski
Kot rdzawy
Kot tybetański
Kot z Iriomote
Koza bezoarowa
Koza śruboroga
Koziorożec nubijski
Koziorożec syberyjski
Koń Przewalskiego
Koń dziki
Kret europejski
Kuna domowa
Kuna leśna
Kuprej

Lampart
Langur nilgiri
Laotański szczur skalny
Lapunder
Leming leśny
Lew azjatycki
Linzang cętkowany
Linzang pręgowany
Lis afgański
Lis bengalski
Lis piaskowy
Lis polarny
Lis rudy
Lis tybetański
Lori kukang
Lori wysmukły
Lotokot filipiński

Lotokot malajski

Macaca hecki
Makak arunachalski
Makak brodaty
Makak czarny
Makak czubaty
Makak indyjski
Makak japoński
Makak jawajski
Makak manga
Makak niedźwiedzi
Makak tajwański
Makak tybetański
Makak wanderu
Mampalon
Mangusta białoogonowa
Manul
Meles anakuma
Mogera
Mogera etigo
Mogera insularis
Mogera kanoana
Mogera kobeae
Mogera minor
Mogera robusta
Mogera tokudae
Mogera uchidai
Mogera wogura
Mormi
Mroczek pozłocisty
Mroczek późny
Mundżak
Mundżak chiński
Mundżak czarny
Muntiacus atherodes
Muntiacus feae
Muntiacus gongshanensis
Mysz domowa
Mysz leśna
Mysz polna
Mysz zaroślowa
Mysz zielna

Nachur
Nectogale elegans
Neohylomys hainanensis
Neotetracus sinensis
Niedźwiedź brunatny
Niedźwiedź europejski
Niedźwiedź himalajski
Niedźwiedź malajski
Niedźwiedź polarny
Nilgau
Nocek Brandta
Nocek łydkowłosy
Norka amerykańska
Nornica ruda
Nosacz
Nosorożec indyjski
Nosorożec jawajski
Nosorożec sumatrzański
Nyctimene cyclotis

Ogonopiór uszasty
Orangutan
Orangutan borneański
Orangutan sumatrzański
5 4 5
2010-04-10T18:49:03+02:00
Ludność:
Azja zamieszkuję blisko 4,1mld ludzi, co stanowi 62% ludności świata.Obszar cechuje się wysokim średnim wskaźnikiem przyrostu naturalnego (17‰), przy czym najwyższe wartości osiąga on w Syrii (37,1‰), Iraku (36,8‰) i Jemenie (36,7‰), najniższy – w Japonii (3,2‰). Średnia gęstość zaludnienia to 93 osoby/km². Obszary Niziny Hindustańskiej, Jawy i Niziny Południowochińskiej stanowią najgęściej zaludnione obszary świata (powyżej 600 osób/km²). Inne tereny, m.in. wysokie góry, pustynie Azji Środkowej, daleka Północ, są praktycznie niezaludnione.

Zwierzęta:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Kategoria:Zwierz%C4%99ta_Azji
(to jest link, na tej stronie znajdziesz różne nazwy zwierząt Azji, są poukładane w porządku alfabetycznym, są tam gady, ptaki,płazy, zwierzęta wymarłe).

Ciekawostki:
-w Tokio żyje 3 razy więcej mieszkańców niż w całej Szwecji
-Most Akashi Kaikyo jest najdłuższym wiszącym mostem na świecie
-Zapora Trzech Przełomów jest najdroższym pojedynczym projektem budowlanym na świecie
- armia terakotowa określana jest mianem ósmego cudu świata
5 3 5