Odpowiedz na pytania

1.Budowa korzenia-strefy
2.Systemy korzeniowe -jakie i czym się charakteryzują
3.Funkcje korzenia (modyfikacje przykłady)
4.Co to jest pęd?
5.Funkcje łodygi
6.Modyfikacje łodygi (tez przykłady)
7.Rodzaje liści -pojedyncze i złożone
8.Budowa anatomiczna liści
9.Co to jest osmoza
Prosze o szybkie rozwiazanie

3

Odpowiedzi

2010-04-10T21:22:37+02:00
1. STERFOWA BUDOWA KORZENIA
*strefa wierzchołkowa czyli merystem wierzchołkowy. Odpowiada za wzrost korzenia na długośc. Storzek wzrostu budują delikatne komórki inicjalne dlatego są one okryte czapeczką.
*strefa wydłużania(elongacji):odbywają się tutaj intensywne podziały komórkowe. Komórki wydłużają się zwiększają swoją objętość. Dzięki temu korzeń intensywnie rośnie na długość.
*strefa włośnikowa: zawiera włośniki. W tej strefie korzeń ma już zróznicowanie tkankowe (budowa pierwotna). Zachodzi tutaj wchłanianie z gleby wody i soli mineralnych.
*strefa wyrośnięta: korzeń wytwarza tu liczne korzenie boczne, rozgałęzia się, przytwierdzając roślinę silniej do podłoża. Strefową budowę mają też korzenie boczne.

4. pęd - ulistniona łodyga rośliny

5. Funkcje lodygi-podtrzymuje liście, kwiaty, owoce, wznosząc je na wysokość umożliwiającą skuteczniejsze korzystanie ze światła, zapylanie, rozsiewanie,
przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia, a asymilaty z liści do pozostałych organów,
magazynuje substancje odżywcze, wodę i sole mineralne,
bierze udział w procesie fotosyntezy.

9. Osmoza – dyfuzja rozpuszczalnika przez błonę półprzepuszczalną rozdzielającą dwa roztwory o różnym stężeniu. Osmoza spontanicznie zachodzi od roztworu o niższym stężeniu substancji rozpuszczonej do roztworu o wyższym, czyli prowadzi do wyrównania stężeń obu roztworów.

NIE ODP NA WSZYSTKIE PYTANIA, ALE MAM NADZIEJE, ZE POMOGLEM I O TO CI CHODZILO...
2010-04-10T21:31:55+02:00
1. strefa korzeni bocznych. strefa włośnikowa,stożek wzrostu, czapeczka, strefa wydłużania.
2. System Palowy-tworzą rosnący pionowo korzeń główny i wyrastające z niego korzenie boczne zazwyczaj krósze i cieńsze.
System Wiązkowy-tworzą liczne delikatne korzenie przybyszowe o podobnej długości. System palowy występuje min. u faskol i grochu. System wiązkowy jest charakterystyczny dla traw.
3. Funkcje korzenia :
-utrzymuje roślinę w podłożu
-pobiera wodęi sole minerlane
Modyfikacja korzenia :
-korzenie spichrzowe np. marchew
-korzenie podporowe np. mangrowce
-korzenie powietrzne np. storczyki
-ssawki np. jemioła
-korzenie czepne np.bluszcz
-korzenie oddechowe np. cypryśnik
4.Pęd- zwykle nadziemny organ występujący u roślin wyższych, złożony z zielnej lub zdrewniałej łodygi i liści. Rolą pędu jest przede wszystkim odżywianie rośliny dzięki procesowi fotosyntezy oraz rozmnażanie poprzez wytwarzane na pędzie organy rozrodcze .
5.Funkcje łodygii :
- transport substancji
-utrzymanie w odpowiednim położeniu
6.Modyfikacje łodygi :
-kłącza np.kłącza kosaćca
- bulwy np. ziemniaki
-rozłogi np. truskawki
-wąsy np.wąsy winorośli
-ciernie np.ciernie śliwy traniny
7.Rodzaje liści :
dłoniasto-klapowane
wrębne
dzielne
sieczne
pierzasto-
klapowane
wrębne
dzielne
sieczne
8.Budowa anatoniczna liścia :
-blaszka liściowa
-skóka górna,skórka dolna, wiązka,aparat szparkowy, miękisz asymilacyjny , miękisz gąbczasty miękisz palisadowy
-nasada liścia
-ogonek liściowy
-komórka skórki, szparka , komórki szparkowe
9.osmoza-jest to proces polegający na transportowaniu wody przez półprzepuszczalną błonę komórkową .
1 5 1
Najlepsza Odpowiedź!
  • AdQ
  • Początkujący
2010-04-10T21:48:01+02:00
1. Budowa korzenia :
* strefa włośnikowa
* strefa korzeni bocznych
* strefa wydłużenia
* stożek wzrostu
2. Systemy korzeniowe :
*palowy - jest to korzeń główny od którego odchodzą boczne odgałęzienia.
*wiązkowy - jest to wiązka takich samych pojedynczych i cienkich korzeni.
3. Funkcje korzenia :
*korzenie czepne - dzięki korzeniom czepnym roślina przyczepia się do drzew, ścian itp.
np. bluszcz
*korzenie spichrzowe - magazynują one substancje odżywcze.
np. marchew
*ssawki - posiadają je półpasożyty aby pobierać wodę i sole mineralne z innych roślin potrzebne do fotosyntezy.
np. jemioła
*korzenie powietrzne - zachowują się jak gąbka, wchłaniają wodę która jest w postaci deszczu lub pary wodnej, są to korzenie powietrzne, występują w koronach drzew.
np. storczyk
*korzenie oddechowe - są to długie stożki które wystają nad powierzchnię gleby albo wody, zapewniają one dostęp powietrza to części zalanych wodą. Przypominają martwe pieńki.
np. cypryśnik błotny
*korzenie podporowe - ze wszystkich stron podpierają roślinę, zlewają się z pniem, zabezpieczają przed upadkiem w podmokłym podłożu.
np. cypryśnik błotny
4. Co to jest pęd ?
Pęd jest nadziemną częścią rośliny składa się z liści, kwiatów i owoców.
5. Funkcje łodygi :
*transportuje substancje z fotosyntezy bo wszystkich części rośliny
*jest 'szkieletem' ponieważ utrzymuje w odpowiednim położeniu wszystkie części rośliny (liście, kwiaty)
*czasem służy do rozmnażania wegetatywnego
6. Modyfikacje łodygi :
*zielne - występuje w młodych częściach rośliny, jest nietrwała
np. cykorii podróżnik
*zdrewniałe - występuje w starych częściach roślin, jest trwała
np. buk pospolity
7. Rodzaje liści :
*pojedyncze - na jednym ogonku znajduje się jeden liść
np. liść klonu
*złożone - na jednym ogonku znajduje się kilka liści
np. liść kasztanowca
8. Budowa anatomiczna liści. (nie wiem :P)
9. Co to osmoza ?
Osmoza to przenikanie wody z roztworu o większej zawartości do roztworu o mniejszej zawartości (wody). Ujmując to jednym zdaniem. - Dzięki osmozie korzeń pobiera wodę.


Mam nadzieję, że pomogłam:)
4 4 4