W organizmie dorosłego człowieka znajduje się ok. 5dm3 krwi. 1dm3 zawiera ok. 150g hemoglobiny. Hemoglobina wystepująca w erytrocytach nietrwale łączy się z tlenem i rozprowadza go do wszystkich komórek. Oblicz objętość tlenu, która może się znaleźć w organizmie, jeżeli 1g hemoglobiny przyłącza 1,34cm3 tlenu.

Proszę o rozwiązanie;D

2

Odpowiedzi

2010-04-11T12:57:33+02:00
Jeżeli mamy 1 g. hemoglobiny zawiera 1,34 cm3 tlenu to 150 g hemoglobiny zawiera 150* 1,34 = 201
jezeli 1 dm 3 zawiera 201 cm3 tlenu to 5 dm3 krwi zawiera 5*201 =1005 cm3 tlenu
10 4 10
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-11T12:58:03+02:00
1dm³krwi-150g hemoglobiny
1dm³=1000cm³
5dm³=5000cm³
czyli:
1g hemoglobiny-1,34 cm³ tlenu
150g hemoglobiny- x cm³ tlenu
x=201 cm³tlenu
więc:
1000 cm³hemoglobiny - 201 cm³ tlenu
5000cm³hemoglobiny-x cm³tlenu
x=1005cm³tlenu

Odp: Objętość O₂w organizmie wynosi 1005 cm³
12 4 12