Odpowiedzi

2010-04-11T13:07:06+02:00
-sytuacja gospodarcza
–wewnętrzna sytuacja polityczna
-czynniki zewnętrzne

5 4 5
  • AdQ
  • Początkujący
2010-04-11T13:10:25+02:00
Przyczyny upadku cesarstwa rzymskiego :

*problemy wewnętrzne państwa:
-kryzys społeczny i gospodarczy
-zmiany w mentalności ludzkiej i osłabienie władzy.
*długie okresy nieurodzaju
*epidemie
*liczne wojny (doprowadziły do spadku ludności)

W rezultacie te wszystkie nieszczęścia doprowadziły do osłabienie państwa i uniemożliwiły skuteczne przeciwstawienie się zagrożeniu zewnętrznemu – najazdowi barbarzyńców.
7 4 7
Najlepsza Odpowiedź!
  • Użytkownik Zadane
2010-04-11T13:21:49+02:00
CESARSTWO ZACHODNIORZYMSKIE
Wraz z zakończeniem okresu pryncypatu, a rozpoczęciem dominatu rozpoczął się kryzys. Przyczyny:
- kryzys gospodarczy, który pogłębył
- kryzys finansowy - BRAKOWAŁO KRUSZCÓW DO WYBIJANIA MOMET. Władcy rozpoczeli "rozbijanie monet", czyli w ich skałd wchodziły inne kruszce, przez co monety traciły na wartości.
- od IV Rzym zakończył podboje - nie napływały więc łupy wojenne oraz brakowało rąk do pracy - brak niewolników.
- kryzys wojskowy - państwo nie wypłacało regularnych żołdów, a jeśli już był wypłacany to miał mniejszą wartość z powodu rozbijania monety - ludnośc nie chciała służyć w legionach, dlatego zaczęto przyjmować barbarzyńców - barbaryzacja armi. Taka armia nie była wierna więc nastąpiło obniżenie obronnośc państwa.
- kryzys polityczny - następowały częste zmiany cesarzy,którzy wybierani byli prze przyboczną armię cesarską - PRETORIANÓW -którzy byli przekupowani przez kandydatów na cesarzy
- zagrożenie z zewnątrz - wielka armia ludów - barbarzyńcy
- na przełomie IV/ Vw plemię hunów rozpoczęło drugą wędrówkę z Azji do Europy
- 410r. - wódz barbarzyński Alaryk zdobył święta miasto - świadczyło to o słabości Rzymu
- 455r. - do Rzymu wkroczyli wandale, którzy złupili i zniszczyli miasto
- 476r. - wódz germański Odoaker wkroczył do Rzymu i usunął tamtejszego cesarza Romulusa Augustulusa i odesłał go z insygniami do Konstantynopola, a sam przejął władzę w Rzymie, był to koniec cesarstwa Zahodniorzymskiego
9 3 9