Odpowiedzi

2010-04-11T15:30:51+02:00
Jajko- nowe życie
sół siły witalne
chleb- czyli Chrystus żywy

,,Alleluja biją dzwony"
,,Zwycięzca śmierci"
,, ciebie Boga wysławiamy"
  • Użytkownik Zadane
2010-04-11T15:33:17+02:00
Symbole:
jajko-życie
baranek-ofiara
kiełbaska-ciało
pieśni:
alleluja...o dniu radosny..
alleluja,biją dzwony
nie zna śmierci
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-11T16:32:09+02:00
Pierwszy zwyczaj to swięcenie pokarmu w wielka sobotę-W dawnej Polsce święcono nie tylko symboliczne ilości jadła, ale wszystko, co miało się znaleźć na wielkanocnym stole. Baran nie był więc cukrowy, ale prawdziwy, prosto z rusztu. Dziś święcimy zazwyczaj jajka, ser, kawałek chleba, :)kiełbasy, sól i ciasto.:P:P:}

drugi zwyczaj to symbole w koszyczkuChleb w koszyczku wielkanocnym jest symbolem ciała Chrystusa, jajko ma przypominać o zmartwychwstaniu i nowym życiu. Wędlina ma przynieść zdrowie na cały rok, ser przypomina o naszej zależności od świata zwierząt. Sól jest symbolem oczyszczenia i prawdy, chroni przed złem i zepsuciem, a ciasto z kolei to znak doskonałości i dobrobytu. Koszyczek wielkanocny jest wyjątkowym symbolem świąt Wielkiej Nocy. Wszyscy go doskonale znamy, większość z nas przystroi więc w Wielką Sobotę mały, wiklinowy koszyk i włoży w niego symboliczne ilości jedzeni:D:D:D:D
a trzeci zwyczaj to polewaniw sie w wodą w lany poniedziałek
Od niepamiętnych czasów wodę uważano za symbol m.in. chaosu, uzdrowienia, źródła życia, odrodzenia ducha i ciała, zmartwychwstania, oczyszczenia, dobra i zła, duszy ludzkiej. Po trosze każdy z tych symboli jest obecny w wielkanocnym poniedziałkowym oblewaniu, nazywanym maczanką, oblewanką, polewanką, lejkiem albo śmigusem-dyngusem.

Trzy tytuły piesni wielkanocnych to : Zwycięsca smierci,Wisi na krzyzu,Jezus zwycięzył prosze:) licze na naj :)
2 3 2