Mam problem z zadaniem 7a/100 i 13b/102 w cwiczeniach "Miedzy Nami" dla 1. gimnazjum.
Tresc zadania 7a/100
Wyjasnij znaczenie podanych zwiazkow frazeologicznych.
na wszystko przyjdzie czas-...
goracy czas-...
duch czasu-...
kwestia czasu-...
zabijac czas-...
trawic czas-...
proba czasu-...

13b/102
Sformuluj wniosek dotyczasy zwiazku miedzy zastosowanym formantem a odcieniem znaczeniowym wyrazu, w ktorym ten formant wystepuje. Podaj wlasne przyklady.

Z gory dziekuje za pomoc ;)

2

Odpowiedzi

2010-04-11T16:39:36+02:00
Na wszystko przyjdzie czas- na razie jest za wcześnie , przyjdzie pora
gorący czas- Okres , w ktorym dużo się dzieje
duch czasu- zdarzenia, rzeczy, nastrój typowe dla danego okresu
kwestia czasu- za jakiś czas okaże się [ np. że miałem rację}
zabijać czas- wymyślać sobie jakieś zajęcia, żeby sie nie nudzić
trawić czas- marnować czas
próba czasu- po pewnym czasie okaże sie [ na przykład jak działa
dane rozwiązanie}
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-11T16:41:03+02:00
Na wszystko przyjdzie czas- są pewne rzeczy, których młodzi ludzie pragną doświadczyć, jednak z upływem lat będą po temu stosowniejsze okoliczności
goracy czas- naglący czas
duch czasu- iść z duchem czasu oznacza dostosować się do zasad, reguł panujących obecnie, mody, kultury, zachowania, słownictwa
kwestia czasu- wraz z upływem lat zmienia się perspektywa z jaką patrzymy na pewne sprawy, zdarzenia
zabijac czas- tracąc czas, wykorzystując go w niewartościowy sposób, nie robiąc nic pożytecznego, walczyć z nudą, robić cokolwiek
trawic czas- marnować czas
proba czasu- wystawić coś na próbę czasu oznacza sprawdzić, czy wrac z upływem czasu ta rzecz czy więź przetrwa, czy była tylko chwilową fascynacją
przepraszam, drugiego nie potrafię