Odpowiedzi

2010-04-11T18:14:14+02:00
Zaskroniec :
jest on niewielkim polskim wężem, posiada charakterystyczną żółtą plamę na grzbiecie. Nie jest on jadowity.

żmija zygzakowata :
Żmija jest jedynym jadowitym wężem w Polsce.
Na grzbiecie posiada charakterystyczny zygzak, skąd nazwa tego gatunku. U żmii występuje również pionowa źrenica w oku.
5 2 5
Najlepsza Odpowiedź!
2010-04-11T18:20:48+02:00
1. Jaszczurki (Sauria) zamieszkują obecnie wszystkie kontynenty poza Antarktydą. W odróżnieniu od dinozaurów i innych wielkich gadów, przeżyły granicę kredy i trzeciorzędu (ok. 65 mln lat temu) i obecnie licząc ponad 4000 gatunków, są największą grupą żyjących gadów. Chociaż największa współcześnie żyjąca jaszczurka- waran z Komodo- osiąga imponującą długość 3m to przeciętnie dorastają one do długości 30 cm. i w tym tkwi jedna z przyczyn ich sukcesu ewolucyjnego. U jaszczurek silnie zarysowana jest tendencja do przystosowania się do specyficznych nisz ekologicznych, gdyż góry i woda stanowią dla nich trudne do pokonania bariery.

2.Podrząd węży liczy blisko 3000 gatunków i odznacza się wielką różnorodnością. Wielkość węży waha się od małych 10-centymetrowych podziemnych ślepuch aż do ogromnych dusicieli, osiągających długość 10m. Węże wytworzyły specyficzny sposób poruszania się, niezwykłe mechanizmy zbierania informacji o środowisku i różne sposoby wprowadzania jadu w ciało ofiary. Jaszczurki w zapisie kopalnym pojawiły się znacznie wcześniej niż węże i obecność szczątkowego pasa miednicznego i tzw. pazurów odbytowych w prymitywnych gatunków tych ostatnich świadczy o ich pochodzeniu od jaszczurek, natomiast u obrączkowców uwstecznieniu uległo prawe płuco. Średnica większości narządów u węży uległa zmniejszeniu, ale za to zostały znacznie wydłużone.
3 5 3