Odpowiedzi

2010-04-13T18:50:18+02:00
Kluczowym motywem mitu i "Labiryntu nad morzem" Zbigniewa Herberta jest postać Minotaura i jego historia. Autor W utworze "Historia Minotaura" przedstawia prawdopodobną wersję wydarzeń mających miejsce wiele lat temu, które różnią się od mitu. Herbert zaś mówi o wielowymiarowości interpretacji mitu, a także w pewnym stopniu udowadnia "Historię Minotaura"
Zbigniew Herbert Minotaura nie określa jako potwora, przedstawia on wiarygodną historię, w której ten jest tylko dzieckiem z dużą głową i niskim poziomem inteligencji. W micie Minotaur zostaje zamknięty by nikomu nie zagrażać, Herbert uważa jednak, że król Minos zamknął go po to, by wdrożyć syna poprzez system korytarzy. od prostych do coraz trudniejszych w zasady poprawnego myślenia. Minotaur jednak mimo wszystko nic nie rozumiał, toteż król, aby pozbyć się zakały rodu wezwał Tezeusza, aby go zabił. Wtedy po raz pierwszy w oczach Minotaura zaczęła kiełkować mądrość
Interpretacja Zbigniewa Herberta bardzo odbiega od mitu. Łączy je jedynie sposób, w jaki zginął Minotaur. W micie jest on przedstawiony jako człowiek z głową byka, według "Historii Minotaura" Herberta jest to człowiek z dużą głową. Różnicą jest także powód dla którego król postanowił wybudować Labirynt. W micie spełnia on rolę więzienia, a w opowiadaniu rolę elementarza, który ma nauczyć chłopca abstrakcyjnego myślenia.
"Labirynt nad morzem" skupia swoją uwagę na możliwości wielorakiej interpretacji mitu. Minotatur jest tu przedstawiony jako ofiara, co łączy ten tekst z "Historią Minotaura" a różni z mitem. Jak jest przedstawiony Minotaur zależy to, z której strony spojrzy się na jego historię. Jest przedstawiany jako potwór, ale też jako ofiara.
Elementami łączącym te teksy jest śmierć Minotaura oraz labirynt, jednak są one różnie interpretowane przez autorów. W micie postrzegany jest jako krwiorzerczy potwór. Herbert pokazuje przykłady ze sztuki w którejMinotaur jest przedstawiany jako bezbronne zwierze a czyn Tezeusza, jako łatwe zwycięstwo człowieka nad zwierzęciem.
5 3 5